
‘All will be vanquished‘, schrijft Aston Martin. Letterlijk vertaald betekent het ‘alles wordt overwonnen’, maar tegelijkertijd is het de minst cryptische hint ooit. Je hebt hem al begrepen: de Aston Martin Vanquish komt terug én met een V12. Niet alle helden sterven in 2024. De motor ondergaat een grondige revisie voor meer vermogen en koppel dan ooit tevoren.
De nieuwe V12 is een feest voor liefhebbers. Het onderblok en de drijfstangen zijn versterkt om het extra vermogen te verwerken. De cilinderkoppen zijn herzien en de nokkenassen hebben een ander profiel gekregen. Daarnaast zijn er nieuwe in- en uitlaatpoorten, zijn de bougies zitten op een andere plek en de injectoren zijn krachtiger.
Diezelfde injectoren moeten ervoor zorgen dat de ‘serie aan kleine explosies’ wordt geoptimaliseerd, maar ook efficiënter is dan voorheen. Een nieuwe set turbo’s kan sneller draaien en heeft minder last van vertraging bij het opspoelen. Het blok reageert dus beter op het gaspedaal en het vermogen is lager in de toeren al beschikbaar bij de nieuwe V12.
Het vermogen van de sterkste V12-motor van Aston Martin
En die performance is niet misselijk. De nieuwe V12 produceert een gigantische 835 pk. De vorige V12 van Aston Martin was ook al de sterkste en lag in de DBS 770 Ultimate. Deze aandrijflijn produceert, zoals de naam al doet vermoeden, 770 pk. Ook het koppel groeit ten opzichte van die DBS: van 900 Nm naar 1.000 Nm. En dat zonder enige hulp van een batterij of elektromotor.
Volgens de technische baas Robert Fedeli staat deze krachtbron voor ‘niets minder dan het aanbreken van een oogverblindend nieuw V12-tijdperk voor Aston Martin’. Klinkt alsof Aston Martin nog wel even wil doorgaan met het bouwen van twaalfcilinders. Ergens dit jaar wordt de complete auto met de nieuwe V12-motor gepresenteerd. Komt de AM net op tijd voor de opnames van de nieuwe James Bond-film?
Eén reactie op “De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig

Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Nederlandse Aston Martin Vanquish Zagato’s: dit werd er betaald

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Hoe goed is de Ferrari 12Cilindri als alternatief voor een dikke diesel? (review)

Is het einde van zwarte wielen daar met deze nieuwe trend op komst?

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Deze Aston Martin Valiant met handgeschakelde V12 is speciaal voor Alonso gemaakt

VIDEO: Deze oude Mercedes S 600 V12 klinkt nog lekkerder in een tunnel

Pagani laat alvast het geluid van de volgende V12-circuitauto horen

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Moet ook als muziek in de oren klinken. Zoiets moois in deze ellendige tijden kunnen we wel gebruiken.