‘Goed, ik geef je zoontje F1-les, maar daar moet wel wat tegenover staan.’ Zouden de onderhandelingen tussen Fernando Alonso en Lawrence Stroll er zo uitgezien hebben? Wellicht, want op verzoek van de Spaanse F1-coureur bouwt Aston Martin de krachtpatser hierboven. De auto heet de Aston Martin Valiant en is een snellere, hardere en gewelddadigere versie van de Valour.
De hoekige, ‘wat-kijk-je-naar-mij’ uitstraling van de Valour en Victor is terug bij de Valiant met een aantal belangrijke updates. De inspiratie is nog steeds de op de V8 Vantage gebaseerde RHAM/1 Muncher Le Mans-auto die eind jaren ’70 racete. De koets bestaat volledig uit koolstofvezel en er is nu een vaste achtervleugel die opstijgt vanuit de achterbumper.
Die achtervleugel is zo gemaakt dat hij samenwerkt met de splitter voor betere aerodynamica. Wij denken dat hij er vooral op zit om de auto nog mooier te maken. Verdere aero-aanpassingen zitten op de hoeken van de voorbumper, op de 21-inch magnesiumwielen met openingen om de koolstof-keramische remmen te koelen en op een nieuwe diffuser.
Specificaties van de Aston Martin Valiant
Je zult Alonso in de Valiant zeker niet horen klagen over een ‘GP2-engine’. Onder het koolstofvezel omhulsel van de Valiant ligt de 5,2-liter twinturbo-V12 van Aston Martin die 745 pk aan vermogen produceert en 753 Nm aan koppel. Dat is 30 pk meer dan de Valour en maar 5 pk minder dan de Victor die een atmosferische V12 heeft.
De bak aan vermogen gaat naar de achterwielen via een zesbak – inderdaad, een echte handgeschakelde transmissie. Speciale adaptieve dempers van Multimatic kunnen in minder dan zes milliseconden wisselen tussen 32 verschillende standen. Hiermee zijn ook de rijmodi opnieuw gekalibreerd in de vormen Sport, Sport+ en Track. Je merkt op dat er geen normale stand is. Dat komt doordat er niets normaal is aan dit ding.
Als basis wordt het ‘aluminium sportautoplatform’ gebruikt waar ook de Vantage op staat. Voor de Vailant is dit platform aangepast met bijvoorbeeld een achterste subframe dat uit de 3D-printer komt en daarmee drie kilo bespaart. Ook is er aan de accu geklust waardoor die 11,5 kilo lichter is. Binnenin gaat het lichtgewicht thema verder met koolstofvezel onderdeeltjes, Recaro-stoelen. Kortom, bij alles in de cabine is nagedacht over het gewicht.
Wat kost zo’n speciale Aston Martin?
‘De Valiant is geboren uit mijn passie voor het rijden op de limiet en ik geloof dat we een meesterwerk hebben gecreĆ«erd’, zegt Alonso. Er worden er maar 38 van gebouwd en zoals je verwacht zijn alle exemplaren al toegewezen aan een eigenaar. De prijs ligt ergens boven de 2 miljoen euro. Aan het einde van dit jaar beginnen de leveringen dus vanaf dan is de Valiant te spotten.
Louis heeft op 27 juni 2024 geschreven:
Vaste achtervleugel die opstijgt š¤