We zouden graag eens in de Nederlandse kijkcijfers per minuut kijken van Viaplay en F1TV. Hoeveel mensen zouden er de televisie hebben uitgezet en terug naar dromenland zijn gegaan toen Verstappen na vier ronden moest opgeven? Diegenen hebben een heftige crash van George Russell aan het einde van de GP van Australië gemist. Voor het ongeluk van Russell kreeg Alonso een straf van twintig seconden en drie strafpunten op zijn licentie. Hoe zit dat?

Halverwege ronde 57 zit Russell binnen een halve seconde van Alonso in bocht zes. Dit is een flauwe knik naar rechts waar de F1-auto’s met hoge snelheid doorheen gaan om zich klaar te maken voor een lang gedeelte vol gas. Een ideale plek voor Russell om zijn concurrent voorbij te steken. Van een inhaalactie komt het niet. Russell lijkt te veel snelheid mee te nemen in de bocht, breekt uit, klapt op de muur en de F1-auto komt op zijn zij dwars op de baan te staan. Gelukkig is Russell ongedeerd en weten de coureurs achter hem het wrak te omzeilen.

Waarom Alonso een straf krijgt voor de crash van Russell

Na de race gaat de wedstrijdleiding in aparte vergaderingen in gesprek met beide coureurs. Alonso geeft aan dat hij ‘van plan was om bocht zes anders aan te snijden, eerder te liften en met minder snelheid de bocht in te gaan om een betere exit te krijgen’. Russell zegt dan weer dat hij schrok van Alonso’s manoeuvre en dat de ‘abnormale snelheid’ waarop de Mercedes dichterbij kwam ervoor zorgde dat er minder downforce werd gecreëerd bij het snijpunt van de bocht. Door de lagere neerwaartse druk verloor Russell de controle en vloog hij van de baan af, zo beargumenteert de coureur.

Vervolgens kijken de stewards naar de telemetrie van Alonso. Daaruit blijkt dat Alonso ‘iets meer dan 100 meter eerder’ lift dan normaal, dat hij eerder op de rem trapt en op een ander moment begint met terugschakelen. Vervolgens gaat Alonso weer van het gas bij het opschakelen. Alonso’s rijgedrag zorgt volgens de stewards voor ‘een significante en ongebruikelijke sluitingssnelheid tussen de auto’s’. De wedstrijdleiding zegt niet genoeg informatie te hebben om vast te stellen of Alonso dit deed om Russell in de problemen te brengen of omdat hij een betere exit wilde hebben.

De beslissing van de stewards

‘Wat de aanleiding ook is’, Alonso rijdt ‘potentieel gevaarlijk’ volgens de stewards en moet daarvoor gestraft worden. Voor dit vergrijp staat een minimale staf van tien seconden. De stewards mogen hiervan afwijken in het geval van ‘verzwarende omstandigheden’. Dit is het geval omdat Alonso ervoor gekozen heeft om ‘een ongebruikelijke manoeuvre uit te halen in plaats van een gewone fout’, schrijft de wedstrijdleiding. Het resulteert in een drive-through penalty.

Je kunt Alonso moeilijk na de race nog een keer door de pitstraat laten rijden. Daarom wordt zijn straf omgezet naar twintig seconden boven op zijn eindtijd. Daarmee valt hij twee plaatsen terug in de rangorde, achter teamgenoot Stroll en achter de Racing Bull van Tsunoda. Alonso krijgt ook drie strafpunten op zijn licentie.

Alonso is het niet eens met de straf

De straf kwam trouwens tweeënhalf uur na het einde van de race. Later reageert Alonso nog op zijn straf: ‘Het is teleurstellend om een straf te krijgen van de stewards voor iets dat hard maar eerlijk racen was’, zegt de Spaanse coureur. Ook Aston-teambaas Mike Krack reageert: ‘Het was verrassend om te zien dat [Alonso] terugviel naar P8 met de straf die na de race werd uitgedeeld, maar we zullen de beslissing moeten accepteren.’

Dat klopt niet helemaal. In het statement van de stewards staat dat Aston Martin het recht heeft om de ‘bepaalde beslissingen’ van de wedstrijdleiding aan te vechten. Het lijkt er dus niet op de Aston Martin hier gebruik van gaat maken. Bekijk hieronder nog eens de crash en bepaal zelf: moet Alonso een straf krijgen voor de crash van Russell?

Reacties

  • Dave heeft op 25 maart 2024 geschreven:

    Tja, het is jammer dat Russel er niet mee om kon gaan.
    Verder was het natuurlijk een briljante strategische actie van iemand die verder denkt dan alleen ‘hoe haal ik de volgende bocht’. Dat is het verschil tussen iemand met voertuigbeheersing en een coureur in hart en nieren.
    Old skool racing.
    In dezelfde race een al net zo slimme actie: Weten dat je zelfstandig niet de snelheid van de RB kunt halen. Daarom Perez jou laten inhalen zodat je dicht achter hem kunt blijven doordat je 4x per rondje DRS hebt, en daardoor het gat naar de achterliggers groot kunt houden of zelfs vergroten.
    Er was echt zat marge. Dat Russel er blind van uit gaat dat iemand altijd elke bocht op dezelfde manier neemt is vooral een manko van Russel.
    Die man verdient een lintje, geen straf.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)