Je zou het niet direct zeggen, maar deze Aston Martin Valour is geïnspireerd door de auto die het record hield voor de hoogste snelheid mét een caravan. Dit was de V8 RHAM. Helaas monteert Aston Martin geen trekhaak op deze Valour, dus hou het voorlopig nog maar even bij je Mazda CX-5. Wel krijg je een V12 en een handbak. En dat maakt een hoop goed.

Welkom allen bij de moderne mix van de V8 Vantage en de RHAM/1 ‘Muncher’ Le Mans-racer. Echte Aston-fans hebben al lang gezien dat ie gelijkenis toont met de Aston Martin Victor die in 2020 werd gepresenteerd. Die auto kreeg toen een gigantische en atmosferische 7,3-liter V12-motor uit de One-77. Deze Valour moet het doen met de kleinere 5,2-liter V12 met twee turbo’s.

Specificaties van de Aston Martin Valour

Aston Martin omschrijft de twaalfcilinder als een ‘watertandende, einde-van-een-tijdperk specificatie’. Hij produceert 715 pk en 752 Nm. Het vermogen gaat naar een op maat gemaakte handbak met zes versnellingen en een sperdifferentieel. Daarmee is een 0-100-tijd mogelijk van, eh, dat weten we niet. Ook de topsnelheid vertelt Aston Martin nog niet.

Aston Martin legt met de Valour de nadruk op een old-school rijervaring. Er zijn verschillende rijmodi naast een op uniek afgestelde ophanging met adaptieve dempers, nieuwe veren en stabilisatorstangen. Ook zijn de camber, toespoor en caster verstelbaar. Daarmee moet de Valour ‘strak en nauwkeurig’ rijden, volgens Aston Martin.

Het Valour is een brutere versie van de Victor

De Valour staat op 21-inch wielen waar monsterachtige remmen achter schuilen. De koolstof keramische remschijven meten 410 millimeter vóór en de klauwen hebben zes zuigers. Op de achterkant zijn de schijven 360 millimeter groot en hebben de klauwen vier zuigers. De remmen zijn trouwens ook lichter en zijn beter bestand tegen fading.

De Valour deelt veel van zijn ‘kopstoot-in-je-gezicht’ karakter met de Victor, al zijn er wat tweaks voor het nieuwe ontwerp. De ‘hoefijzer’ motorkap is aanwezig, net als een stel luchtinlaten die de V12 koelen. Daarnaast zijn er zaken als een nieuwe grille, ronde koplampen, een ‘prominente’ splitter en brede flanken die overgaan in de ‘opstaande Kamm-staart’ en de diffuser.

Vanbinnen is de Valour vrij traditioneel. De cabine wordt gedomineerd door de versnellingspook. Het is een vrij simpele setup: een stuur, een pook, wat pedalen, stoelen, een rij knoppen, een scherm en een combinatie van tweed-stof en koolstofvezel. Natuurlijk gaat de Q-divisie van Aston Martin graag voor je aan de slag om je Valour naar jouw smaak te maken.

Prijs van de Aston Martin Valour

Aston Martin zegt dat er maar 110 exemplaren van de Valour worden gebouwd en dat er al een ‘ongekende’ vraag is naar de auto. Verwacht dus dat de supercar niet lang beschikbaar is. Er is nog geen prijs bekend, maar ga er vanuit dat je tussen de 1 en 2 miljoen euro kwijt bent voor de Aston Martin Valour. Nu is de grote vraag: wat houdt Aston Martin tegen om mee te doen met het wereldkampioenschap caravan trekken?

Reacties

  • Chris heeft op 12 juli 2023 geschreven:

    1-2 miljoen voor een vrij lelijke AM die een “gewone V12″heeft?

    Voor een fractie van dat bedrag koop je een AM DB 11 V12 met dezelfde motor, die er veel beter uitziet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)