Blijkbaar (maar serieus, wie had dit gedacht?) waren Adrian Newey en Aston Martin nog wat terughoudend toen ze de Aston Martin Valkyrie ontwierpen. Benieuwd hoe de hypercar eruitziet als alle stoppen doorslaan? Aanschouw de Aston Martin Valkyrie AMR Pro.

De toevoeging van AMR Pro houdt in dat dit de meest hardcore en de snelste versie van de meest hardcore en snelste Aston Martin ooit gebouwd is. Juist: dit is de circuitversie van de Valkyrie. Eerst het slechte nieuws: Aston Martin bouwt 25 exemplaren van de Aston Martin Valkyrie AMR Pro en ze zijn allemaal uitverkocht. En dit zijn de enige schetsen die we hebben op dit moment.

Elk aerodynamisch deel is aangepast en genereert nu significant meer neerwaartse druk. Getuigen daarvan zijn de grotere vleugeldelen voor en achter. Het koetswerk is gemaakt van nog lichter koolstofvezel en de ophanging is aangepakt. Zelfs de draagarmen zijn van koolstofvezel.

De velgen zijn kleiner dan die van de straatversie – 18 inch – en worden omhelsd door Michelin-banden die je ook vindt op LMP1-racers. De remmen gebruiken F1-techniek en de verwarming en het infotainmentsysteem verdwenen. De voorruit is van polycarbonaat. De uitlaat voldoet aan ‘de minimale dempingseisen’ (hey, oorsuizen, leuk om van je te horen!) en de 6,5-liter V12 produceert nog meer vermogen. Meer dan 1.000 pk, dus.

Hoe gek is de Aston Martin Valkyrie AMR Pro?

De topsnelheid ligt boven de 400 kilometer per uur. Door de bochten krijg je 3,3 G te verwerken en als je op de remmen stampt mag je nek 3,5 G verdragen. Volgens de computerberekeningen bij Red Bull Racing produceert de Aston Martin Valkyrie AMR Pro rondetijden die in de buurt komen van F1- en LMP1-auto’s.

Iedereen die een Aston Martin Valkyrie AMR Pro wilde kopen, moest een fysieke test ondergaan. Een soortgelijke test als Max Verstappen ook moest doen. Daarna mogen de klanten op speciale evenementen hun hyper-hypercar uitlaten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)