Eindelijk mag het plebs (jij en ik) de Aston Martin Valkyrie in zijn volledigheid aanschouwen. Oordelen over het uiterlijk mag je lekker zelf doen. Hou er rekening mee dat elke vorm en lijn een functie heeft, voordat je te hard oordeelt.

01. Zomaar een raceauto voor de weg was te min

‘Als het slechts een raceauto voor op de weg zou zijn, zou ik dat zien als een mislukkeling. Hij moet tot extreme performance in staat zijn, en daarom moet hij klein en licht zijn’, aldus Adrian Newey, Chief Technical Officer bij Red Bull Racing. Hij noemt de McLaren p1, LaFerrari en Porsche 918 ‘groot, lomp en zwaar’. De Valkyrie moet zo intimiderend zijn als een superbike en de uitstraling hebben van een kunstwerk.

02. Een klant zet de Aston Martin Valkyrie in zijn huis

Een Amerikaanse vrouw laat haar huis ontwerpen om de Aston Martin Valkyrie heen. De hypercar dient als middelpunt van het ontwerp. Juist, als een kunstwerk.

03. De passagiers kijken niet recht naar voren

Om de neus zo spits mogelijk te maken, zijn de twee stoelen 5 graden naar binnen gedraaid. Newey moest eerst aan Aston Martin bewijzen in een simulator dat je hier niet gedesoriënteerd van raakt als bestuurder. Een van de vele discussies die Red Bull Racing had met Aston Martin.

04. De V6 klinkt niet lekker genoeg

Het ging volgens Newey tussen twee motoren: de V6 uit de Formule 1 of een atmosferische V12. ‘Ik deed m’n huiswerk en kwam tot de conclusie dat de twee bijna net zo zwaar zijn. De V6 klinkt slechter, is lastiger om te koelen en trilt meer. Technisch en emotioneel gezien is de V12 de beste keuze.’

05. De V12 komt wél uit de F1

De motor is losjes gebaseerd op de 2,4-liter V8 die Williams in 2010 gebruikte. Maar dan met vier extra cilinders. De achtcilinder draaide tot wel 18.000 toeren per minuut. Dat geeft een kleine indicatie. In ieder geval voor het geluid.

06. De auto bestaat nog niet

Er is nog geen lijst met specificaties. Sterker nog: er bestaat nog niet eens een rijdend prototype. Die komt volgend jaar. En in 2019 krijgen de eerste klanten hun exemplaar.

07. De uitlaat bereikt 800 graden Celsius

De tweedelige actieve spoiler komt gevaarlijk dichtbij de uitlaat, die tot 800 graden heet kan worden. Een van de vele uitdagingen die het team tegenkomt.

08. Geen spiegels, met dank aan Volkswagen

Het chassis is te krap aan de voorkant voor spiegels. Daarom gebruikt de auto camera’s. Dat mag tegenwoordig van de wet, met dank aan de Volkswagen XL1.

09. Het kleinste derde remlicht ooit

5,5 millimeter bij 9,5 millimeter. Precies groot genoeg om aan de kentekeneisen te voldoen. Volgens Aston Martin het kleinste derde remlicht ooit. Alles voor het gewicht.

10. De badge is dunner dan een Victoria’s Secret-model

De Aston Martin-badge mocht niet te zwaar zijn (stel je voor). Maar een sticker is te goedkoop. De badge is daarom van aluminium en slechts 70 micrometer dik. Dat is 30 procent dunner dan een mensenhaar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)