
We weten al dat de Aston Martin Valkyrie enorm, obsceen en briljant luid is. Maar zó luid? CEO Tobias Moers vertelde onlangs aan TopGear dat het geluid in de cabine rond de 126 decibel zou liggen, wat betekent dat klanten een noise-cancelling koptelefoon moeten dragen tijdens het rijden. Toch wel een compromis als je net geen 3 miljoen euro hebt betaald voor een hypercar.
Moers zei dat alle Valkyrie-kopers het ‘oké’ vinden dat de AM Valkyrie zo luid is. Vermoedelijk had niemand verwacht dat hun 6,5-liter V12 van Cosworth voor een stille cruiser zou zorgen. Ter referentie: op de meeste decibelschalen heeft een opstijgende straaljager ongeveer 120 decibel.
Weinig geluidsisolatie, maar ook weinig demping voor trillingen
De motor is een structureel onderdeel van de Valkyrie, wat betekent dat de V12 voor een deel van de stevigheid zorgt. Wat dit ook betekent, is dat er geen dempende motorsteunen zijn. Moers geeft toe dat het geluid niet verder kon worden verminderd. Een twaalfcilinder zonder turbo’s – wil je écht minder geluid?
Aston heeft tot nu toe tien Valkyries aan klanten geleverd, waarvan er zeven een kenteken hebben. De overige drie zijn de AMR Pro’s die alleen het circuit op mogen. Lawrence Stroll, deels eigenaar van Aston Martin, vertelde onlangs aan TG: ‘Ik heb een F1-team en het is moeilijker om deze auto te bouwen dan een F1-auto. […] Er is nog nooit zoiets geweest en ik beloof je dat er nooit meer zoiets zal zijn.’

Zo klinkt de V12 van de Aston Martin Valkyrie
Zo geweldig klinkt de V12 uit de Aston Martin Valkyrie bij 11.100 toeren per minuut
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “De Aston Martin Valkyrie is zo luid dat de bestuurder een koptelefoon moet dragen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Wat is een Duitse brief en waarom heb je die soms nodig als je een tweedehandsauto koopt?

In België hebben ze vrij extreme oplossing gevonden tegen deelauto’s

De V12 dood? Nee, deze twaalfcilinder is gloednieuw en het is de sterkste ooit

Deze automerken weigeren (goede) elektrische auto’s te bouwen en boeken verkooprecord

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dan mag die dus waarschijnlijk niet op de openbare weg in NL en je bent doof na er een tijd in gereden te hebben.
Ik zou dus wat anders kopen voor dat geld, mooi is hij bovendien ook al niet.
Zo luidruchtig! En nu wilde ik er juist één bestellen…
Hehe, leuke shotofop, die Nederlandse kentekenplaat!
Tenzij iemand héél creatief en handig is geweest om alle panelen van zijn suzukietje te verwisselen, de motor naar achter te verhuizen én de wielbasis even op te rekken…