We weten al dat de Aston Martin Valkyrie enorm, obsceen en briljant luid is. Maar zó luid? CEO Tobias Moers vertelde onlangs aan TopGear dat het geluid in de cabine rond de 126 decibel zou liggen, wat betekent dat klanten een noise-cancelling koptelefoon moeten dragen tijdens het rijden. Toch wel een compromis als je net geen 3 miljoen euro hebt betaald voor een hypercar.

Moers zei dat alle Valkyrie-kopers het ‘oké’ vinden dat de AM Valkyrie zo luid is. Vermoedelijk had niemand verwacht dat hun 6,5-liter V12 van Cosworth voor een stille cruiser zou zorgen. Ter referentie: op de meeste decibelschalen heeft een opstijgende straaljager ongeveer 120 decibel.

Weinig geluidsisolatie, maar ook weinig demping voor trillingen

De motor is een structureel onderdeel van de Valkyrie, wat betekent dat de V12 voor een deel van de stevigheid zorgt. Wat dit ook betekent, is dat er geen dempende motorsteunen zijn. Moers geeft toe dat het geluid niet verder kon worden verminderd. Een twaalfcilinder zonder turbo’s – wil je écht minder geluid?

Aston heeft tot nu toe tien Valkyries aan klanten geleverd, waarvan er zeven een kenteken hebben. De overige drie zijn de AMR Pro’s die alleen het circuit op mogen. Lawrence Stroll, deels eigenaar van Aston Martin, vertelde onlangs aan TG: ‘Ik heb een F1-team en het is moeilijker om deze auto te bouwen dan een F1-auto. […] Er is nog nooit zoiets geweest en ik beloof je dat er nooit meer zoiets zal zijn.’

Zo klinkt de V12 van de Aston Martin Valkyrie

Zo geweldig klinkt de V12 uit de Aston Martin Valkyrie bij 11.100 toeren per minuut

Reacties

  • Chris heeft op 22 februari 2022 geschreven:

    Dan mag die dus waarschijnlijk niet op de openbare weg in NL en je bent doof na er een tijd in gereden te hebben.
    Ik zou dus wat anders kopen voor dat geld, mooi is hij bovendien ook al niet.

    Reageer
  • maarten heeft op 22 februari 2022 geschreven:

    Zo luidruchtig! En nu wilde ik er juist één bestellen…

    Reageer
  • DRiES heeft op 22 februari 2022 geschreven:

    Hehe, leuke shotofop, die Nederlandse kentekenplaat!
    Tenzij iemand héél creatief en handig is geweest om alle panelen van zijn suzukietje te verwisselen, de motor naar achter te verhuizen én de wielbasis even op te rekken…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)