
Laten we niet om het onderwerp heendraaien. De Aston Martin Valkyrie-specificaties zijn eindelijk officieel: de allesvernietigende hypercar produceert 1.176 pk bij 10.500 tpm en 900 Nm bij 6.000 tpm. De oorzaak van dit geweld was al bekend: een elektromotor en, oh ja, ook een 6,5-liter V12 van Cosworth die tot 11.100 toeren per minuut kan draaien zonder te ontploffen. Uitwendig, dan.
De motor moet dezelfde tinteling door je ruggengraat sturen als F1-auto’s dat deden in de jaren negentig, maar profiteert tegelijkertijd van twintig jaar technologische vooruitgang. Volgens Aston Martin en Cosworth zet de motor de nieuwe maatstaf voor het maximaal aantal toeren en het gewicht van een brandstofmotor. Durft iemand het daarmee oneens te zijn?
Aston Martin Valkyrie: specificaties van beide motoren
De V12 levert op zichzelf net iets meer dan 1.000 pk. Het Kroatische Rimac, bekend van de C_Two, voorzag in een elektromotor die nog eens 160 pk en 280 Nm levert. Net als in F1-auto’s geeft de elektromotor een KERS-achtige boost wanneer de bestuurder daar om vraagt. De mechanische prestaties van de versnellingsbak worden volgens Aston Martin ook geholpen door de elektromotor.
Andere specificaties van de Aston Martin Valkyrie houdt het merk nog even stil. Niet dat de 0-100-tijd er erg toe doet. Hou het maar op ‘niet waarneembaar met het blote oog’. Wel zijn we heel benieuwd naar de topsnelheid van al deze hoogstaande techniek. En het belangrijkste: de rondetijden van de Valkyrie op diverse circuits. Hoeveel records zal ie gaan breken?
Benieuwd hoe de V12-motor klinkt? Dat hoor je hier: Aston Martin Valkyrie V12 schreeuwt naar 11.000 tpm
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’
