
Laten we niet om het onderwerp heendraaien. De Aston Martin Valkyrie-specificaties zijn eindelijk officieel: de allesvernietigende hypercar produceert 1.176 pk bij 10.500 tpm en 900 Nm bij 6.000 tpm. De oorzaak van dit geweld was al bekend: een elektromotor en, oh ja, ook een 6,5-liter V12 van Cosworth die tot 11.100 toeren per minuut kan draaien zonder te ontploffen. Uitwendig, dan.
De motor moet dezelfde tinteling door je ruggengraat sturen als F1-auto’s dat deden in de jaren negentig, maar profiteert tegelijkertijd van twintig jaar technologische vooruitgang. Volgens Aston Martin en Cosworth zet de motor de nieuwe maatstaf voor het maximaal aantal toeren en het gewicht van een brandstofmotor. Durft iemand het daarmee oneens te zijn?
Aston Martin Valkyrie: specificaties van beide motoren
De V12 levert op zichzelf net iets meer dan 1.000 pk. Het Kroatische Rimac, bekend van de C_Two, voorzag in een elektromotor die nog eens 160 pk en 280 Nm levert. Net als in F1-auto’s geeft de elektromotor een KERS-achtige boost wanneer de bestuurder daar om vraagt. De mechanische prestaties van de versnellingsbak worden volgens Aston Martin ook geholpen door de elektromotor.
Andere specificaties van de Aston Martin Valkyrie houdt het merk nog even stil. Niet dat de 0-100-tijd er erg toe doet. Hou het maar op ‘niet waarneembaar met het blote oog’. Wel zijn we heel benieuwd naar de topsnelheid van al deze hoogstaande techniek. En het belangrijkste: de rondetijden van de Valkyrie op diverse circuits. Hoeveel records zal ie gaan breken?
Benieuwd hoe de V12-motor klinkt? Dat hoor je hier: Aston Martin Valkyrie V12 schreeuwt naar 11.000 tpm
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
