
Laten we niet om het onderwerp heendraaien. De Aston Martin Valkyrie-specificaties zijn eindelijk officieel: de allesvernietigende hypercar produceert 1.176 pk bij 10.500 tpm en 900 Nm bij 6.000 tpm. De oorzaak van dit geweld was al bekend: een elektromotor en, oh ja, ook een 6,5-liter V12 van Cosworth die tot 11.100 toeren per minuut kan draaien zonder te ontploffen. Uitwendig, dan.
De motor moet dezelfde tinteling door je ruggengraat sturen als F1-auto’s dat deden in de jaren negentig, maar profiteert tegelijkertijd van twintig jaar technologische vooruitgang. Volgens Aston Martin en Cosworth zet de motor de nieuwe maatstaf voor het maximaal aantal toeren en het gewicht van een brandstofmotor. Durft iemand het daarmee oneens te zijn?
Aston Martin Valkyrie: specificaties van beide motoren
De V12 levert op zichzelf net iets meer dan 1.000 pk. Het Kroatische Rimac, bekend van de C_Two, voorzag in een elektromotor die nog eens 160 pk en 280 Nm levert. Net als in F1-auto’s geeft de elektromotor een KERS-achtige boost wanneer de bestuurder daar om vraagt. De mechanische prestaties van de versnellingsbak worden volgens Aston Martin ook geholpen door de elektromotor.
Andere specificaties van de Aston Martin Valkyrie houdt het merk nog even stil. Niet dat de 0-100-tijd er erg toe doet. Hou het maar op ‘niet waarneembaar met het blote oog’. Wel zijn we heel benieuwd naar de topsnelheid van al deze hoogstaande techniek. En het belangrijkste: de rondetijden van de Valkyrie op diverse circuits. Hoeveel records zal ie gaan breken?
Benieuwd hoe de V12-motor klinkt? Dat hoor je hier: Aston Martin Valkyrie V12 schreeuwt naar 11.000 tpm
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze handige tip kan vooral Nederlandse toeristen in Frankrijk een boete besparen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

In Duitsland kun je een bijzondere nieuwe soort benzine aan de pomp krijgen – dit moet je weten

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand
