Laten we niet om het onderwerp heendraaien. De Aston Martin Valkyrie-specificaties zijn eindelijk officieel: de allesvernietigende hypercar produceert 1.176 pk bij 10.500 tpm en 900 Nm bij 6.000 tpm. De oorzaak van dit geweld was al bekend: een elektromotor en, oh ja, ook een 6,5-liter V12 van Cosworth die tot 11.100 toeren per minuut kan draaien zonder te ontploffen. Uitwendig, dan.
De motor moet dezelfde tinteling door je ruggengraat sturen als F1-auto’s dat deden in de jaren negentig, maar profiteert tegelijkertijd van twintig jaar technologische vooruitgang. Volgens Aston Martin en Cosworth zet de motor de nieuwe maatstaf voor het maximaal aantal toeren en het gewicht van een brandstofmotor. Durft iemand het daarmee oneens te zijn?
Aston Martin Valkyrie: specificaties van beide motoren
De V12 levert op zichzelf net iets meer dan 1.000 pk. Het Kroatische Rimac, bekend van de C_Two, voorzag in een elektromotor die nog eens 160 pk en 280 Nm levert. Net als in F1-auto’s geeft de elektromotor een KERS-achtige boost wanneer de bestuurder daar om vraagt. De mechanische prestaties van de versnellingsbak worden volgens Aston Martin ook geholpen door de elektromotor.
Andere specificaties van de Aston Martin Valkyrie houdt het merk nog even stil. Niet dat de 0-100-tijd er erg toe doet. Hou het maar op ‘niet waarneembaar met het blote oog’. Wel zijn we heel benieuwd naar de topsnelheid van al deze hoogstaande techniek. En het belangrijkste: de rondetijden van de Valkyrie op diverse circuits. Hoeveel records zal ie gaan breken?
Benieuwd hoe de V12-motor klinkt? Dat hoor je hier: Aston Martin Valkyrie V12 schreeuwt naar 11.000 tpm
Reacties