Audi 100 Duo is een PHEV uit 1989

De Duo kwam helaas in de penarie

Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV accu's
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV accu's
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV
Audi 100 Duo PHEV

Dacht je dat plug-in hybrides een trend van de laatste tijd waren? Mooi niet. Audi bouwde zijn eerste PHEV al in het jaar dat Tim Berners-Lee het wereldwijde web uitvond: in 1989. In de tijd dat cassettes populairder waren dan cd’s en mobiele telefoons nog zo groot waren als bakstenen. Een koelkast, noemden we ze toen nog gekscherend. De Audi 100 Duo werd in 1990 geïntroduceerd op de Autosalon van Genève. Een 2,3-liter vijfcilinder produceerde 135 pk voor de voorwielen en een elektromotor van Siemens stuurde 12 pk naar de achterste twee.

Onder de kofferbak lag 9 kWh aan nikkel-cadmium batterijen. Net als bij moderne PHEV’s werkten de twee motoren samen voor betere acceleratie en een gunstiger verbruik. In de EV-modus reed de Audi 100 Duo volledig op elektriciteit en haalde daarmee een bereik van 40 kilometer. Dat is inderdaad net zo ver als moderne PHEV’s komen zonder de benzinemotor te gebruiken, alleen de Duo haalde maximaal 50 km/u in de elektrische modus. De Audi moest volledig stilstaan en in ‘neutraal’ worden gezet om de EV-modus in te schakelen. Bij moderne PHEV gebeurt dat met een druk op de knop tijdens het rijden.

audi a4 duo 1997Foto('s): Audi
Audi A4 Duo uit 1997

Audi bouwde tien exemplaren van de 100 Duo om mee te testen. Eentje vervoerde mensen in Ingolstadt als taxi, maar de auto bereikte nooit de showrooms. In 1997 kon je voor het eerst terecht bij een Audi-dealer voor een PHEV. Voor twee keer de prijs van een normale A4 ging je naar huis met een A4 Duo. Een 1,9-liter dieselmotor werkte samen met een 30-pk elektromotor. De A4 Duo kon je bijladen via het stopcontact en met regeneratief remmen. Audi verwachtte 500 auto’s per jaar te verkopen, maar de teller bleef steken op 60 stuks en in 1999 trokken ze de stekker uit de productie. Net als de Lupo 3L was deze auto zijn tijd iets te ver vooruit.

Reacties
  1. Thomas zegt op 16 mei 2020 om 20:16:

    In 1989 waren er nog geen gsm’s 😉
    Echt niet !

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws