Audi pakt uit! Na de ongemeen lekkere Clubsport conceptcar die we op Wörthersee 2011 zagen verschijnen, kondigt het merk nu een beperkte productieversie aan. De looks zijn nagenoeg hetzelfde, minus de zij-uitlaat, maar inclusief die heerlijke 18-inch velgen. Het vermogen is gehalveerd, maar nog steeds ruim voldoende om van de A1 quattro de snelste hatchback in het b-segment te maken.
Audi noemt de A1 quattro het topmodel van de reeks – waarom heet ie dan geen (R)S1? – en zegt er meteen bij dat er slechts 333 exemplaren gebouwd zullen worden. Hij is uitgerust met de bekende 2.0 TFSI-benzinemotor, deze keer opgefokt tot een fijne 256 pk en 350 Nm, die z’n kracht in principe naar de voorwielen, maar zo nodig naar alle vier de wielen stuurt. Geen vijfcilinder dus, maar vergis je niet: de A1 quattro gaat in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een top van 245 km/u. Lijkt ons ruim voldoende. Het verbruik is overigens zo’n 8,5 l/100 km.
En dan nu het allermooiste: de auto is niet voorzien van die eeuwige oh-zo-perfecte S-tronic-transmissie, maar gewoon van een handgeschakelde zesbak. Hoppa, zo hoort het in zo’n autootje! Audi, we zijn jullie zeer erkentelijk dat jullie de échte hot-hatchliefhebber niet uit het oog zijn verloren.
Een elektronisch sperdifferentieel is standaard, evenals een esp-systeem met sportstand (en volledig-uitstand). Verder zit er alles op en aan wat je maar kunt bedenken, op zich ook al een unicum voor een Duitse auto: we noemen onder andere sportstoelen met nappaleren bekleding, automatische airco, navigatie, internetspul met wifi-hotspot en een Bose-stereo met veertien speakers. De carrosserie van de A1 quattro is altijd wit metallic met een zwart dak.
De hete kleine Audi wordt in maart 2012 op de autoshow van Genève voor het eerst aan het publiek voorgesteld. In juli worden de eerste auto’s aan klanten geleverd. Hoe veel exemplaren er naar Nederland en België komen, en wat ze zullen kosten, is nog niet bekend.
Reacties