Quattro. Aluminium carrosserieën. TDI. Sedans met superlage luchtweerstand. Audi had de gewoonte om baanbrekende technologieën te introduceren. De laatste jaren lijkt de focus meer te liggen op design dan op innovatie. Best jammer. Daarom vroegen we Audi-baas Marcus Duesmann of er plannen zijn om Audi wederom de koning van de techniek te maken.

‘Design is belangrijk voor onze klanten, maar Vorsprung durch Technik is nog altijd onze slogan. We hebben besloten om technologie wederom de leiding te geven’, zegt hij tegen TopGear. Hij geeft Project Artemis als voorbeeld. Een nieuw platform dat eerst als Audi wordt gelanceerd in 2024, waarna Bentley en Porsche met hun eigen variatie komen. ‘Het is een batterijauto met niveau-4 autonomie.’

Duesmann geeft gelijk toe dat niveau 4, wat volledig zelfstandig rijden inhoudt, iets is waar alle merken mee stoeien. Het kan zijn dat de auto in 2024 nóg niet zelfstandig rijdt. We vragen hem of de software zo goed is als die van Tesla. ‘Dat is objectief. Tesla zette in bepaalde gebieden de standaard voor nieuwe technologie. We houden ze in de gaten. Maar met onze e-tron GT hebben we al interieurkwaliteit en dealerservice.’ Een klein sneertje?

Elektrische auto’s en brandstofauto’s

Met de grote hoeveelheid nieuwe EV’s vragen we ons af of er wel genoeg ruimte is op de productieband. ‘We maken pure EV’s’, zegt Duesmann. Met andere woorden: ze bouwen geen auto’s die zowel elektro- als benzinemotoren hebben. ‘Dus we gaan zeker snijden in onze brandstofmotoren-portfolio in de komende tien jaar’, vult hij aan. ‘We zetten onze vraagtekens bij de Audi A1. We hebben nog overleg over wat we doen met kleine auto’s. De Q2 blijft in het aanbod.’

Een nieuwe Audi A2 op elektra

De Audi e-tron GT rolt van dezelfde productieband als de Audi R8. Is het dan niet makkelijk om de derde generatie R8 ook te voorzien van een elektromotor? ‘Dat was niet het oorspronkelijke idee,’ zegt hij, ‘maar het zou wel logisch kunnen zijn. We kunnen het doen als we het willen.’

‘Ik vond de A2 leuk. Misschien moeten we een nieuwe A2 doen – misschien elektrisch. Misschien noemen we het de E2’, zegt Duesmann. Hij verklaart dat een elektrische aandrijflijn het toelaat om ruimtelijke carrosserieën te maken. Overigens zou de naam E2 de onduidelijkheid onder de modelnamen alleen maar doen toenemen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)