Vier jaar is de Audi A1 alweer op de markt, en je weet wat dat betekent: het is tijd voor een lichte mid-life optische correctie en een kariger rantsoen. De A1 en A1 Sportback zijn opgefrist met de lampjes van de S1 en voorzien van nieuwe motoren, waaronder – voor het eerst in de geschiedenis van Audi – een paar driecilinders.
De basisuitvoering van de A1 luistert voortaan naar de naam 1.0 TFSI en haalt 95 pk en een gecombineerd verbruik van 4,3 l/100 km (99 g/km CO2) uit z'n drie potjes. Aan de dieselkant vinden we de 1.4 TDI Ultra, die 90 pk, 3,4 l/100 km en 89 g/km laat noteren. Naast deze twee zijn er nog vier viercilinders waaruit je kunt kiezen met vermogens tot 192 pk – of je gaat meteen volle bak hardcore met de S1 en z'n 231 pk en vierwielaandrijving. Op alle motoren is de zeventraps dsg-transmissie een optie.
Audi zorgt voor meer personalisatie-opties, onder andere in de vorm van verse design- en sportuitvoeringen. Er is een nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging die snelheidsafhankelijk is, de infotainment is bij de tijd gebracht en het onderstel is herzien, waardoor de sportversie nu comfortabeler is dan de vorige standaard A1. Uiteraard kun je altijd nog kiezen voor het S Line-onderstel als je harder door bochten en langzamer over drempels wilt.
De vernieuwde A1 verschijnt binnenkort bij de dealer, de prijzen zijn nog niet bekend.
Reacties