
Toeval bestaat niet. Eerst lokt Volkswagen met de Polo Robust al nostalgische gevoelens van de Golf Country uit, dan komt Rivian met een R3X wat een soort cyberpunk-versie is van de offroad-Golf en nu komt Audi met een hoge versie van hun luxe Golf. Zijn dit voorbodes van een nieuwe Golf Country of zien wij ze vliegen? Hoe dan ook: hier is de vernieuwde Audi A3, inclusief een extra ruige A3 Allstreet.
De Audi A3 Allstreet staat 1,5 centimeter hoger en dankzij 17-inch (of optioneel 18- of 19-inch) wielen heeft ie in totaal 3 centimeter meer ruimte onder zijn buikje. Een hoge instap zouden we het daarom niet noemen. Net als bij de Audi’s Allroad-modellen zijn er kunststof wielkasten. Daarnaast herken je de Allstreet aan de zilverkleurige beschermdelen onderaan en op de hoeken van voor- en achterbumper.
De Audi A3 Allstreet krijgt een aangepast onderstel
Het onderstel is aangepast zodat de koets van de Audi A3 Allstreet niet extra gaat schommelen in bochten. Net als de normale Sportback heb je achterin 380 liter aan bagageruimte. Met de achterbank naar beneden groeit de ruimte naar 1.200 liter. De dakrails zijn standaard, maar de trekhaak en elektrisch bediende achterklep staan in de optielijst.
Net als de andere A3-uitvoeringen krijgt de Allstreet een 1,5-liter viercilinder met een mild-hybride hulpje. Het vermogen van 150 pk gaat naar een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De vernieuwde A3 krijgt voorwielaandrijving – een offroad-monster is het dus niet. Later volgen er nog meer benzinemotoren en een plug-in hybride aandrijflijn.
Wat is er nieuw bij de normale A3?
Dan nog even de facelift van de Audi A3. Het frame om de grille is verdwenen, en vanwege duurzaamheidsredenen is er niets meer verchroomd. Samen met de nieuwe dagrijverlichting lijkt de A3 op een baby-RS 3. De losse elementen kun je instellen in vier verschillende patronen en ze geven een leuk lichtshowtje wanneer je bij de auto aankomt, of wanneer je de auto achterlaat.
Vanbinnen verandert er niet zo gek veel: de luchtrooster zijn dat dunner, er is meer vingerafdrukgevoelige pianozwarte afwerking op het middenconsole en het vreemde touchscreen voor het volume is nog altijd present. Verder ziet de knop op de versnellingspook er wat anders uit, zijn er speakers van Sonos en zijn er nieuwe materialen, zoals gerecycled polyester.
Wanneer komt de facelift van de Audi A3 naar Nederland?
In mei van dit jaar beginnen de Nederlandse leveringen van de gefacelifte Audi A3. Informatie over de specificaties, prestaties en natuurlijk de prijzen houdt Audi nog even geheim. De pre-facelift A3 Sportback gaat voor minimaal 38.479 euro en de Limousine voor 500 euro meer. We zijn benieuwd waar Audi de Allstreet gaat plaatsen in de prijslijsten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen
