Audi A6 Allroad: oud vs nieuw

Audi’s eerste poging om het terrein te bedwingen, is een klassiek recept gebleken

Foto('s): TopGearAudi A6 Allroad: oud vs nieuw
Foto('s): TopGearAudi A6 Allroad: oud vs nieuw
Foto('s): TopGearAudi A6 Allroad: oud vs nieuw
Foto('s): TopGearAudi A6 Allroad: oud vs nieuw
Foto('s): TopGearAudi A6 Allroad: oud vs nieuw
Audi A6 Allroad: oud vs nieuw
Audi A6 Allroad: oud vs nieuw
Audi A6 Allroad: oud vs nieuw
Audi A6 Allroad: oud vs nieuw
Audi A6 Allroad: oud vs nieuw

Ha, de Audi A6 Allroad: niche-tastisch!

Ja toch? De oude A6 Allroad stamt uit een tijd lang voordat ze bij Audi met hun eerste echte SUV kwamen – de Q7. Zodoende was hij een vreemde eend in de bijt: een verhoogde stationwagen die zich voordeed als een SUV in een wereld die toen al door die dingen was geobsedeerd. De Allroad verkocht in relatief kleine aantallen (al lijk je ze altijd en overal te zien). Zeker in vergelijking met de Mercedes ML, de BMW X5 en de Range Rover, die in feite z’n concurrenten waren. Zonde toch.

Oh ja?

Jazeker, want ze zijn echt goed. Beide auto’s op de foto zijn werkelijk lekkere apparaten om dagelijks in rond te tuffen. Deze oude Allroad is overigens vrij zeldzaam. Hij heeft, in plaats van de meer gebruikelijke dieselmotor waarmee de meeste Allroads waren uitgerust, een 300 pk krachtige 4,2-liter V8. Die is afgeleid van de motor die Audi in de Ronin-S8 en de RS 6 van die tijd lepelde. Kom er maar eens om; je vindt ze niet snel op de geijkte occasionsites. En zeker niet in goed werkende staat.

Natuurlijk is ie in werkende staat. Het is een Audi

Dat zal je nog verbazen. Oude exemplaren hebben een behoorlijke reputatie wat betreft panne – en dan met name op het vlak van de verstelbare luchtvering. Staat zo’n Audi A6 Allroad eenmaal voor je deur, dan moet je niet verbaasd opkijken als ie op een ochtend ineens vanzelf is gekapseisd. Ze vergen sowieso kapitalen in onderhoud. Zelfs auto’s van een generatie jonger dan deze kun je voor weinig geld op de kop tikken. Dat geeft meteen ook aan dat een mechanisch probleem waarschijnlijk meer kost dan de aanschafprijs bedroeg. Je moet wel gek zijn om er een te kopen. En toch… tja.

Dat meen je niet?

Echt wel. En toch… tja. We vonden het fijner om in de oude dan in de nieuwe Allroad te rijden. De motor is boterzacht en maakt de auto zo snel als menig hete hatch. Dat verwacht je niet. Hij voelt aan alsof hij sneller is dan de nieuwe versie (die overigens in Nederland niet langer in de prijslijst staat – in andere landen nog wel). Bovendien klinkt hij geweldig. Ja, de besturing is langzaam, en de Allroad maakt slagzij alsof hij een containerschip is met al zijn lading aan één kant. En hij gedraagt zich nogal moeizaam bij grotere hobbels (waar de nieuwe A6 overheen glijdt alsof ze er niet zijn). Maar toch, ja, is ie gewoon lekker.

Jullie zijn schrijvers en jullie weten niks beters te zeggen dan ‘lekker’?

Ja, we weten het – het is een lelijk woord. Maar het is hier wel van toepassing. Het is nou eenmaal lekker om goed naar buiten te kunnen kijken (de nieuwe Audi A6 Allroad voelt in vergelijking claustrofobisch aan). Lekker om fysieke knoppen voor alle functies te hebben (daar zijn er nogal wat van). Het is lekker dat de motor nooit kortademig wordt. En het is lekker om een transmissie te hebben die comfortabel rijden belangrijker vindt dan weinig uitstoot. Ja, doe ons het oudje maar. Met een ruim reservepotje voor onvoorzien onderhoud, als het even kan.

Reacties
  1. Remon zegt op 20 november 2020 om 20:44:

    En de oude versie ook nog eens mooier. Veel meer stijl ook in het interieur waar de nieuwe slaapwekkend is.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken