Kijk, dat is nou goede marketingstrategie aan het werk: een populair model eerst met drie deuren lanceren, en dan na maanden de verkopen nog eens een boost geven met een ruimere vijfdeurs versie. Die natuurlijk gewoon tegelijk met de driedeurs ontwikkeld werd, en dus allang klaar was. Geeft niets, we slikken het voor zoete koek: dit is de geheel nieuwe Audi A3 Sportback!

Onze eerste indruk: hij ziet er goed uit, beter nog dan de driedeurs. Langgerekter. Dat klopt ook, want de wielbasis is langer, waardoor de achterpassagiers net even wat lekkerder zouden moeten zitten. Het gaat maar om 3,5 centimeter, maar toch. Met zijn voorganger scheelt het overigens heel wat meer: 5,8 centimeter.

Binnenin deze nieuwe A3 vinden we logischerwijs hetzelfde prachtige interieur (met dank aan de Nederlandse ontwerper Mattijs van Tuijl) als in de driedeurs. Ook de veiligheids- en luiheidssystemen, van zelf remmen tot dodehoekherkenning, van rijbaanassistentie tot adaptieve cruisecontrole, hebben hun weg naar de Sportback gevonden.

De vijfdeurs A3 heeft tot 90 kilo afgeschud, onder andere door de lichtgewicht bouwwijze die Audi ‘Ultra’ noemt, en door de nieuwe motoren die de auto kreeg toegewezen. Uitschieters op dat vlak zijn bijvoorbeeld de 1.6 TDI (3,8 l/100 km, 99 g/km CO2), 2.0 TDI (184 pk, 4,3 l/100 km, 111 g/km CO2) en de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling (140 pk, 4,7 l/100 km, 110 g/km CO2). Een zesbak is altijd standaard, een zes- of zeventraps DSG een optie, net als Quattro-aandrijving (alleen op de 1.8 TFSI en 2.0 TDI’s). In 2013 komt er een A3 op aardgas (1.4 TCNG), in 2014 een plug-in hybrideversie onder de naam E-tron.

Op de autosalon van Parijs wordt de A3 Sportback voor het eerst voorgesteld. In november maken we er de eerste kilometers mee, maar pas in februari 2013 komt hij op de Nederlandse markt. De prijzen worden kort voor die tijd bekendgemaakt.

Reacties

Meer van TopGear