TopGear Magazine stapt zojuist uit de nieuwe Audi A4. In het volgende nummer het complete testverslag, nu vast de eerste indrukken.

Testobject: Audi A4
Uitvoering: 2.0 TFSI ultra, 3.0 TDI, 1.4 TFSI
Locatie: Venetië, Italië
Weersomstandigheden: droog en zonnig, graadje of 23: prima dus

Wat reden we? 
De geheel nieuwe Audi A4. Nee, op het eerste gezicht zou je het niet zeggen, dat ie helemaal nieuw is – mild faceliftje hooguit. Toch is zo goed als niets gelijk aan de oude A4. Dat zie je nauwelijks aan het profiel, dat in grote lijnen gelijk is gebleven. Je ziet het beter aan de neus, die er behoorlijk wat scherper op is geworden en aan de nieuwe achterlichten. 

En, beviel het?
Zeker! Het best kun je namelijk gewoon instappen: het nieuwe interieur lijkt in niets op het vorige. De show wordt natuurlijk weer gestolen door de (helaas optionele) Virtual Cockpit, waarbij je er bijvoorbeeld voor kunt kiezen alle metertjes drastisch te verkleinen en de navigatiekaart fullscreen te laten zien. Het ziet er schitterend uit en belangrijker: het werkt. De nieuwe A4 is iets groter geworden: hij biedt een paar centimeter meer hoofd- en beenruimte achterin. Lijkt niet direct veel, is het ook niet, maar wie wel eens in een vliegtuigstoel heeft gezeten weet wat voor een verschil een paar centimeters kunnen maken. 

Nog bijzonderheden? 
Nou, de enorme keuzemogelijkheden bijvoorbeeld. Je kunt kiezen uit drie benzinemotoren en vier diesels, variërend van 150 tot 272 pk (ja, de S- en RS-versies komen nog). Verder kun je kiezen voor een handmatige zesbak en een S tronic-automaat met dubbele koppeling of een conventionele Tiptronic-automaat. Dan kun je nog kiezen uit vier onderstellen: een normaal onderstel, een sportonderstel, en twee adaptieve onderstellen (waarbij je elektronisch de dempers en dergelijke kunt instellen) waarvan er één een sportieve en de andere een meer op comfort gerichte inslag heeft. En dan moet je nog kiezen uit vele uitvoeringsniveaus en een polsdikke optielijst. Trek er gerust een middagje dagje voor uit.
Ook bijzonder is de enorme hoeveelheid elektronica. Niet minder dan 30 (dertig!) hulpsystemen staan je ter beschikking. Het speciaalst is het autonoom rijden-programma waarbij de A4 tot 65 km/u alles zelf doet, tot sturen aan toe. Ook apart: predictive efficiency assist, waarbij de A4 via GPS bijvoorbeeld weet dat achter dat heuveltje een bocht ligt en dan vast gas terug neemt; zo kan zo'n 10 procent brandstof bespaard worden. De A4 is sowieso al (tot) 21 procent zuiniger, dankzij een (tot) 120 kilo lager gewicht en de gereviseerde motoren. En dat terwijl hij wel weer (tot) 25 procent meer vermogen levert.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De nieuwe A4 staat medio november in de showroom. Prijzen beginnen bij € 36.680 voor de 1.4 TFSI met 150 pk en een S tronic-automaat (de versie met zesbak kost minder, € 35.250, maar die komt later). Dieselen kan vanaf € 39.800 met de 2.0 TDI ultra, die 20 procent bijtelling heeft. 

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Goed, voor de spectaculaire nieuwe looks hoef je het misschien niet direct te doen, maar de Audi A4 is er ook zeker niet lelijker op geworden. Het interieur is van een verpletterende pracht: die reputatie maakt Audi weer eens dubbel en dwars waar. Rijden doet de A4 uitstekend: comfortabel als je het wilt, sportief als het nodig is – net wat jij wilt. Enig minpunt blijft (het begint haast vervelend te worden) de besturing, die rond de middenstand vaag is, kunstmatig aanvoelt en weinig communiceert. Dat ze dat nou maar niet wil lukken…
 


 

Reacties

Meer van TopGear