Perfect afgewerkt, vooruitstrevend en onbeschoft duur: de A4 is een typische Audi.
 
Je zou haast gaan denken dat het frustrerend moet zijn om bij Audi te werken. Perfectie is de maatstaf, het is nooit goed genoeg, en elke keer als je denkt dat je er bent blijkt het toch weer beter te kunnen. En dus te moeten. Gek genoeg lijken de Ingolstadtse loonslaven er helemaal niet mee te zitten, want verdomd als het niet waar is: van elke auto die perfect leek, weten ze bij de volgende editie toch weer een perfectere versie te maken. Zo ook de nieuwe A4.
 
Met de oude was hoegenaamd niets mis. Vooruit: wat meer hoofdruimte voor- en beenruimte achterin, een paar nieuwe snufjes, iets minder onderstuur, tikje gemoderniseerd design en zo nog een paar kleinigheidjes, het zou allemaal leuk zijn. En dat is dan ook precies wat ze bij Audi gedaan hebben. De nieuwe A4 is een stuk groter geworden – de wielbasis (de afstand tussen de voor- en achterwielen en de graadmeter voor de hoeveelheid binnenruimte) groeide 15 centimeter en dat is stevig. De ruimteproblemen zijn daarmee meteen opgelost. Het ontwerp van de A4 kun je nog het best typeren als ‘een A5 met vier deuren’ en dat bedoelen we als een compliment. De flanken kregen extra karakter met glooiende welvingen die tot voor kort volstrekt ondenkbaar waren bij het immer strakke Audi. Onwillekeurig doen ze sterk denken aan wat BMW al een tijd op dat gebied uitspookt. Jaja, en iedereen maar lachen om die malle Chris Bangle met z’n ‘Flame Surfacing’ en ‘convexe en concave vlakken’. We zijn nog geen paar jaar verder of de complete goegemeente hobbelt braaf achter hem aan. Zo zie je maar.
 
De blikvangers aan de voorkant zijn natuurlijk de led-koplampen. Audi gaat ze stukje bij beetje op elk model toepassen, steeds in een ander design. Zo kun je al van verre niet alleen zien dat er een Audi aankomt, maar ook welk type het is. Dat wil zeggen: als de bestuurder er het extra geld voor over had, want standaard zijn ze niet. Bij de A4 moet je er (je krijgt er dan wel xenon-koplampen bij) de lieve somma van 1.700 euro voor bijbetalen. Typisch gevalletje jammer.
 
Ook technisch heeft Audi, het ‘Voorsprong door Techniek’-motto indachtig, een sprong voorwaarts gemaakt. Om dat hinderlijke onderstuur, waardoor je auto bij elke leuke bocht toch vooral rechtdoor wilde, op te lossen werd de motor 15 centimeter naar achteren verplaatst. Zo komt er minder gewicht op de vooras te liggen en dat merk je. Voor nog wat extra dynamiek kun je een nieuw elektronisch systeem bestellen dat Drive Select heet. Kort gezegd komt het er op neer dat je kunt kiezen uit een aantal rijkarakteristieken als ‘Comfort’ en ‘Dynamic’ of het hem met de stand ‘Auto’ allemaal lekker zelf kunt laten uitzoeken. Inderdaad, de schokbrekers passen zich dan aan de gekozen stand aan, maar Audi gaat verder. Ook het esp past zich aan, de reacties op het gaspedaal en de manier waarop (indien aanwezig) de automatische bak schakelt. Zelfs de besturing kan worden veranderd, want Audi heeft nu haar eigen variant van ‘variabele stuuromwentelingen’ (de BMW-vondst die bij hen afs heet) geïntroduceerd. Al naar gelang de omstandigheden heb je dus minder of juist meer stuuromwentelingen nodig, en het systeem kan bij bijvoorbeeld sterk overstuur ook zelf automatisch gaan tegensturen. Het werkt voorbeeldig.
 
De motoren zijn grotendeels herzien versies van de bestaande. Eén uitzondering: de instapdiesel, de 2.0 TDI. Dat is nu geen pompverstuiver meer, het inmiddels technisch domweg ingehaalde systeem van VW, maar een common-rail. Audi is dus om, dat de rest van het concern maar moge volgen. Hij functioneert uitstekend en is met zijn 140 pk krachtig, zuinig en stil genoeg voor het overgrote deel van de A4-rijders. Wie meer wil gaat voor de 190 pk sterke 2.7 TDI of de 3.0 TDI, die 240 pk en 500 Nm koppel levert. Benzineminnaars worden bediend met de 1,8-liter TFSI met 160 pk of de 3,2-liter V6 FSI met 265 pk. Er komt ook nog een teruggetunede 1.8 met slechts 120 pk – lijkt ons geen aanrader, maar dat zien we dan wel weer.
 
Prijzen:

1.8 TFSI (120 pk)        € 33.150
1.8 TFSI (160 pk)        € 36.650

V6 3.2 FSI (265 pk)     € 52.665
 
2.0 TDI (143 pk)          € 39.900
2.7 V6 TDI (190 pk)     € 48.635
3.0 V6 TDI (240 pk)     € 53.100
 
Lees het hele verhaal in de nieuwe Top Gear, die vanaf vandaag in de winkel ligt.
 

Reacties

Meer van TopGear