De tijd dat een nieuw model er ook nieuw moest uitzien, is bij Audi nu kennelijk echt voorbij: dit is de A4, die geen facelift is, maar geheel herontworpen. Van onder tot boven okselfris, een compleet nieuwe generatie. Echt waar.

Je gelooft ons niet, he? Misschien kunnen we het dan wat kracht bijzetten door te vertellen wat er onderhuids allemaal nieuw is aan deze A4. Dat is namelijk wél nogal wat.

Om te beginnen groeide de A4 in alle richtingen, maar werd ie wel tot 120 kilo lichter. Z'n interieur schijnt bijzonder ruim te zijn (dat mag ook wel – al eens achterin een C-klasse gezeten?) en z'n carrosserie laat een bizar lage luchtweerstand noteren met een Cw-waarde van 0,23. Audi belooft meer sportiviteit, met een herontworpen voorwielophanging, nieuwe elektrische stuurbekrachtiging en standaard instelbare dempers.

Uiteraard werd er extra gelet op de CO2-grammetjes. Er komen Ultra-modellen van zowel de 2.0 TDI als de 2.0 TFSI, waarbij de laatste een andere verbrandingsmethode hanteert en zo 190 pk met een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km en een uitstoot van 109 g/km combineert. Da's dit jaar nog net 20 procent bijtelling, voor de benzineminnende leasefiguren onder jullie. De 2.0 TDI Ultra doet 3,7 l/100 km en 95 g/km CO2.

Naast de spaarversies zijn er nog drie sterkere diesels (tot 272 pk) en twee benzinemotoren met 150 en 252 pk. Verder zit er nog een aardgasvariant in de pijplijn in de vorm van de A4 Avant 2.0 TFSI g-tron (170 pk). Je kunt doorgaans kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DSG-automaat, behalve op de meest potente diesel: die krijgt een achttraps Tiptronic-automaat. Sterkere quattro-versies worden uitgerust met een sperdifferentieel op de achteras.

Zoals je van Audi mag verwachten, zit de nieuwe A4 vol met Vorsprung-vergrotende Technik. Wat ons betreft het belangrijkste element hiervan is de virtuele cockpit uit de TT, die je tellers en navigatiescherm samenvoegt in één slim ontworpen interface voor je neus. Groots, maar helaas wel een optie. Net als een draadloze oplaadbox voor je telefoon, een head-up-display, een Audi-tablet achterin en Bang & Olufsen-audio met 3D sound (moet je daar een brilletje voor opzetten?). Daarnaast kun je natuurlijk kiezen voor talloze veiligheids- en assistentiesystemen, tot een alarmpje voor kruisend verkeer, een afslagassistent en een uitstapwaarschuwing aan toe, zodat dat ene lastige aspect van het autorijden – het opletten – in toenemende mate naar de achtergrond kan verdwijnen.

Deze herfst verschijnen de nieuwe Audi A4 en A4 Avant bij de dealers, maar we vergeven het je als je tegen die tijd niet opmerkt dat er in de showroom iets is veranderd.

Reacties

Meer van TopGear