
Brandstof is net als drugs, vindt Audi. Benzinesnuivers zijn het waarschijnlijk wel eens met deze uitspraak, maar maken liever de vergelijking met de onschuldigere Hollandse Groente dan het spul dat Walter White achter in de camper kookt. Het Duitse merk – dat volop inzet op de elektrische auto – meent dat het recreatieve er wel af is en dat we moeten stoppen met deze slechte verslaving.
‘Brandstof is net als drugs en we zouden moeten stoppen’
Audi-eindbaas Markus Duesmann: ‘Kolen, ruwe olie en aardgas hebben een effect op onze samenleving als drugs. Ze zijn makkelijk te krijgen, extreem verslavend en we merken de schade die ze ons aanrichten pas als de roes voorbij is.’ De grote baas roept op om ‘samen moedig zijn’ en over te stappen op elektriciteit. Dat meldt Süddeutsche Zeitung. De uitspraak sluit aan op de eerdere aankondiging van Audi waarin ze zeggen gestopt te zijn met de ontwikkeling (dus niet de verkoop) van verbrandingsmotoren.
Maar koop gerust nog een grammetje bij Audi
Audi vindt het echter een slecht idee om cold turkey te stoppen met het spul. Hoewel ze gestopt zijn met de ontwikkeling van nieuwe motoren, bieden ze momenteel nog een heel scala aan benzinestokers aan. Gisteren nog onthulden ze de nieuwe Audi R8 Performance RWD, met een atmosferische V10-motor. Eén van de onzuinigste motoren die je nu nieuw kunt kopen. Wel moet gezegd worden: Audi wil ergens vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen en ze hebben momenteel al een groot aanbod. Het volledige verbod op de nieuwverkoop van brandstofauto’s in Europa staat gepland voor 2035.
Meer van TopGear


Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Zo ver (of kort) moet je rijden voor de goedkoopste benzine van Nederland

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Dat zo iemand president directeur is van zo’n concern, 8 jaar is zo voorbij en het is al lang bekend dat in 2030 het hele wagenpark niet van voldoende stroom kan worden voorzien. Er zullen eerst kerncentrales moeten worden gebouwd. Laat de man dan zijn goedkope commerciële gebazel voor zich houden.