
Brandstof is net als drugs, vindt Audi. Benzinesnuivers zijn het waarschijnlijk wel eens met deze uitspraak, maar maken liever de vergelijking met de onschuldigere Hollandse Groente dan het spul dat Walter White achter in de camper kookt. Het Duitse merk – dat volop inzet op de elektrische auto – meent dat het recreatieve er wel af is en dat we moeten stoppen met deze slechte verslaving.
‘Brandstof is net als drugs en we zouden moeten stoppen’
Audi-eindbaas Markus Duesmann: ‘Kolen, ruwe olie en aardgas hebben een effect op onze samenleving als drugs. Ze zijn makkelijk te krijgen, extreem verslavend en we merken de schade die ze ons aanrichten pas als de roes voorbij is.’ De grote baas roept op om ‘samen moedig zijn’ en over te stappen op elektriciteit. Dat meldt Süddeutsche Zeitung. De uitspraak sluit aan op de eerdere aankondiging van Audi waarin ze zeggen gestopt te zijn met de ontwikkeling (dus niet de verkoop) van verbrandingsmotoren.
Maar koop gerust nog een grammetje bij Audi
Audi vindt het echter een slecht idee om cold turkey te stoppen met het spul. Hoewel ze gestopt zijn met de ontwikkeling van nieuwe motoren, bieden ze momenteel nog een heel scala aan benzinestokers aan. Gisteren nog onthulden ze de nieuwe Audi R8 Performance RWD, met een atmosferische V10-motor. Eén van de onzuinigste motoren die je nu nieuw kunt kopen. Wel moet gezegd worden: Audi wil ergens vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen en ze hebben momenteel al een groot aanbod. Het volledige verbod op de nieuwverkoop van brandstofauto’s in Europa staat gepland voor 2035.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Is het echt zo goedkoop om op LPG te rijden? En waarom doen we het dan niet allemaal?

Vanaf deze week komt er andere benzine uit de pomp (en dit merk je ervan)

Overzicht: Bij deze tankstations haal je E5-benzine zonder ethanol

Accijnskorting op brandstof blijft in 2025 bestaan: zo hoog is de korting

Amerikanen zijn boos omdat benzine net zo duur is als in Nederland

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Dat zo iemand president directeur is van zo’n concern, 8 jaar is zo voorbij en het is al lang bekend dat in 2030 het hele wagenpark niet van voldoende stroom kan worden voorzien. Er zullen eerst kerncentrales moeten worden gebouwd. Laat de man dan zijn goedkope commerciële gebazel voor zich houden.