
Brandstof is net als drugs, vindt Audi. Benzinesnuivers zijn het waarschijnlijk wel eens met deze uitspraak, maar maken liever de vergelijking met de onschuldigere Hollandse Groente dan het spul dat Walter White achter in de camper kookt. Het Duitse merk – dat volop inzet op de elektrische auto – meent dat het recreatieve er wel af is en dat we moeten stoppen met deze slechte verslaving.
‘Brandstof is net als drugs en we zouden moeten stoppen’
Audi-eindbaas Markus Duesmann: ‘Kolen, ruwe olie en aardgas hebben een effect op onze samenleving als drugs. Ze zijn makkelijk te krijgen, extreem verslavend en we merken de schade die ze ons aanrichten pas als de roes voorbij is.’ De grote baas roept op om ‘samen moedig zijn’ en over te stappen op elektriciteit. Dat meldt Süddeutsche Zeitung. De uitspraak sluit aan op de eerdere aankondiging van Audi waarin ze zeggen gestopt te zijn met de ontwikkeling (dus niet de verkoop) van verbrandingsmotoren.
Maar koop gerust nog een grammetje bij Audi
Audi vindt het echter een slecht idee om cold turkey te stoppen met het spul. Hoewel ze gestopt zijn met de ontwikkeling van nieuwe motoren, bieden ze momenteel nog een heel scala aan benzinestokers aan. Gisteren nog onthulden ze de nieuwe Audi R8 Performance RWD, met een atmosferische V10-motor. Eén van de onzuinigste motoren die je nu nieuw kunt kopen. Wel moet gezegd worden: Audi wil ergens vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen en ze hebben momenteel al een groot aanbod. Het volledige verbod op de nieuwverkoop van brandstofauto’s in Europa staat gepland voor 2035.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Is het echt zo goedkoop om op LPG te rijden? En waarom doen we het dan niet allemaal?

Vanaf deze week komt er andere benzine uit de pomp (en dit merk je ervan)

Overzicht: Bij deze tankstations haal je E5-benzine zonder ethanol

Accijnskorting op brandstof blijft in 2025 bestaan: zo hoog is de korting

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Dat zo iemand president directeur is van zo’n concern, 8 jaar is zo voorbij en het is al lang bekend dat in 2030 het hele wagenpark niet van voldoende stroom kan worden voorzien. Er zullen eerst kerncentrales moeten worden gebouwd. Laat de man dan zijn goedkope commerciële gebazel voor zich houden.