
Audi neemt een duik in de wereld van de compacte crossover-SUV-achtigen met de nieuwe Q3. Het is precies wat je denkt.
We hebben eerder al eens geopperd dat de ontwerpers van Audi zo ongeveer de meest luie ter wereld moeten zijn, en laten we zeggen dat deze nieuwe Q3 ons niet bepaald overtuigt van het tegendeel. Een gekrompen Q5, een opgeblazen A1, je kunt het er allemaal in terugzien zonder al te veel fantasie. Wat niet wil zeggen dat ie er slecht uitziet, zeker niet. Maar beste mensen van Audi, mag het wat onderscheidender, misschien zelfs wat frivoler in het vervolg?
Ondanks, of misschien wel dankzij dit veilige uiterlijk weten we één ding zeker: de Q3 gaat verkopen als een dolle. Voor een softroader is ie namelijk behoorlijk compact, en dat, gecombineerd met dezelfde hoeveelheid luxe als grotere modellen hebben, is wat de mensen tegenwoordig willen. De Q3 is slechts 4,39 meter lang en weegt minder dan 1.500 kilo.
Op motorisch vlak klinkt een bekend maar prettig riedeltje: vanaf de introductie zijn er twee benzine- en één dieselmotor beschikbaar, in de vorm van de bekende 2.0 TFSI (170 en 211 pk) en 2.0 TDI (177 pk). De snelste Q3 gaat van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden en tikt maximaal 230 km/u aan. Binnen afzienbare tijd volgt ook een instapdiesel met 140 pk en voorwielaandrijving, goed voor een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km. Dat voelt fijn in de portemonnee.
Vanaf het derde kwartaal staat de Q3 bij de dealer voor een nog onbekende prijs.
Meer van TopGear


Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Audi Q3 Sportback 45 TFSI e S Edition

Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers
