Er gaan eerlijk gezegd wel eens dagen voorbij dat we niet aan hem denken: de Audi Q3. Soms zelfs hele weken. Bij Audi komen ze er nog wel eens een tegen, op het parkeerterrein, en zo begon het op te vallen dat hij nu toch alweer een jaar of drie op de markt is. En dan wordt het tijd zo'n auto weer eens fris op eenieders netvlies te krijgen. 

Bij de Q3 valt dat vanwege zijn aan het verlegene grenzende onopvallendheid nog niet eens mee, maar daar hebben ze bij Audi het volgende op bedacht. Allereerst een nieuwe grille, met zo'n kek chroomrandje dat doorloopt naar de koplampen. Die laatsten zijn nu altijd voorzien van Xenon Plus-lampen en van nieuwe led-dagrijverlichten, en van binnen naar buiten oplichtende richtingaanwijzers (die dan, hoewel hip en cool, natuurlijk net weer níet standaard zijn). De achterlichtunits zijn natuurlijk ook nieuw. Of beter: nét iets anders. 

Onder zijn van nature wat slome jasje verandert ook het een en ander. Het onderstel is aangepast, wat met name het comfort op een hoger plan moet krijgen. Alle motoren (drie benzines en twee diesels) hebben meer power gekregen maar verbruiken minder, wat in het gunstigste geval een CO2-reductie van 17 procent oplevert. En nee, bijtellers, dat maakt voor jullie helaas geen enkel verschil. 

Ook de enige echt leuke Q3, de RS Q3, profiteert mee van alle veranderingen. Hij krijgt er maar liefst 30 pk bij, waardoor de zalig klinkende vijfcilinder er nu zomaar 340 pk uitbrult. Even naar 100 km/u batsen doet hij in 4,8 seconden (had je niet achter zo'n waterhoofdje gezocht, toch?) en de top is natuurlijk (boeh) afgeregeld op 250 km/u. 

Zin in zo'n Q3? Moet je eerst nog even Sinterklaas, Kerst én Oud en Nieuw door, want hij is er pas in februari.

 

Reacties

Meer van TopGear