
Het was in de tijd dat autobeurzen nog bestonden dat Audi de Q4 e-tron concept introduceerde. En nog voordat de fabrieken productieversies van de Q4 e-tron gaan werpen, is hier de Audi Q4 Sportback e-tron – want van elke SUV moet tegenwoordig een coupé-achtige tegenhanger komen. Volgens Audi is de auto die je hier ziet voor 90 procent gelijk aan de uiteindelijke productieversie.
De deurgrepen, de bumpers en de wielen zullen net iets veranderd worden voordat de e-tron naar de showrooms gaat. Logisch, want er is momenteel geen manier om in te stappen. De grote wielkasten, de vreemde spoiler achterop en de daklijn zouden dus blijven. Door de druppelvorm glijdt de elektrische SUV nét iets beter door de lucht dan de reguliere Q4 e-tron (-0,01 Cw).
Actieradius Audi Q4 Sportback e-tron
De actieradius van de versie met quattro-vierwielaandrijving moet zo’n 450 kilometer zijn, terwijl een achterwielaangedreven versie daar 50 kilometer bovenop doet. De accu is 82 kWh groot en ligt in de bodem van de auto. De snelste versie gaat van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden met een top van 180 km/u.
Voor het interieur gebruikt Audi een hoop gerecyclede materialen. Daarnaast is er de Audi Virtual Cockpit en een 12,3-inch aanraakscherm in het midden. Het head-up display maakt gebruik van augmented reality (daarom staat de a-stijl zo ver naar voren), waar we heel benieuwd naar zijn.
Releasedatum Audi Q4 Sportback e-tron
De elektrische SUV komt rond dezelfde tijd naar de showrooms als de reguliere Q4 e-tron. Hou rekening met de zomer van 2021, als het allemaal meezit. De prijzen zijn voor beide modellen nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi Q4 e-tron vs Skoda Enyaq iV

Audi Q4 e-tron: een volle dag hypermilen

Audi Q4 e-tron: 1e rij-indruk

Audi Q4 e-tron is de halfbroer van de ID.4

Audi Q4 e-tron verschijnt in schetsvorm

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
