
Het was in de tijd dat autobeurzen nog bestonden dat Audi de Q4 e-tron concept introduceerde. En nog voordat de fabrieken productieversies van de Q4 e-tron gaan werpen, is hier de Audi Q4 Sportback e-tron – want van elke SUV moet tegenwoordig een coupé-achtige tegenhanger komen. Volgens Audi is de auto die je hier ziet voor 90 procent gelijk aan de uiteindelijke productieversie.
De deurgrepen, de bumpers en de wielen zullen net iets veranderd worden voordat de e-tron naar de showrooms gaat. Logisch, want er is momenteel geen manier om in te stappen. De grote wielkasten, de vreemde spoiler achterop en de daklijn zouden dus blijven. Door de druppelvorm glijdt de elektrische SUV nét iets beter door de lucht dan de reguliere Q4 e-tron (-0,01 Cw).
Actieradius Audi Q4 Sportback e-tron
De actieradius van de versie met quattro-vierwielaandrijving moet zo’n 450 kilometer zijn, terwijl een achterwielaangedreven versie daar 50 kilometer bovenop doet. De accu is 82 kWh groot en ligt in de bodem van de auto. De snelste versie gaat van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden met een top van 180 km/u.
Voor het interieur gebruikt Audi een hoop gerecyclede materialen. Daarnaast is er de Audi Virtual Cockpit en een 12,3-inch aanraakscherm in het midden. Het head-up display maakt gebruik van augmented reality (daarom staat de a-stijl zo ver naar voren), waar we heel benieuwd naar zijn.
Releasedatum Audi Q4 Sportback e-tron
De elektrische SUV komt rond dezelfde tijd naar de showrooms als de reguliere Q4 e-tron. Hou rekening met de zomer van 2021, als het allemaal meezit. De prijzen zijn voor beide modellen nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi Q4 e-tron vs Skoda Enyaq iV

Audi Q4 e-tron: een volle dag hypermilen

Audi Q4 e-tron: 1e rij-indruk

Audi Q4 e-tron is de halfbroer van de ID.4

Audi Q4 e-tron verschijnt in schetsvorm

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s
