
Het was in de tijd dat autobeurzen nog bestonden dat Audi de Q4 e-tron concept introduceerde. En nog voordat de fabrieken productieversies van de Q4 e-tron gaan werpen, is hier de Audi Q4 Sportback e-tron – want van elke SUV moet tegenwoordig een coupé-achtige tegenhanger komen. Volgens Audi is de auto die je hier ziet voor 90 procent gelijk aan de uiteindelijke productieversie.
De deurgrepen, de bumpers en de wielen zullen net iets veranderd worden voordat de e-tron naar de showrooms gaat. Logisch, want er is momenteel geen manier om in te stappen. De grote wielkasten, de vreemde spoiler achterop en de daklijn zouden dus blijven. Door de druppelvorm glijdt de elektrische SUV nét iets beter door de lucht dan de reguliere Q4 e-tron (-0,01 Cw).
Actieradius Audi Q4 Sportback e-tron
De actieradius van de versie met quattro-vierwielaandrijving moet zo’n 450 kilometer zijn, terwijl een achterwielaangedreven versie daar 50 kilometer bovenop doet. De accu is 82 kWh groot en ligt in de bodem van de auto. De snelste versie gaat van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden met een top van 180 km/u.
Voor het interieur gebruikt Audi een hoop gerecyclede materialen. Daarnaast is er de Audi Virtual Cockpit en een 12,3-inch aanraakscherm in het midden. Het head-up display maakt gebruik van augmented reality (daarom staat de a-stijl zo ver naar voren), waar we heel benieuwd naar zijn.
Releasedatum Audi Q4 Sportback e-tron
De elektrische SUV komt rond dezelfde tijd naar de showrooms als de reguliere Q4 e-tron. Hou rekening met de zomer van 2021, als het allemaal meezit. De prijzen zijn voor beide modellen nog niet bekend.
Meer van TopGear


Audi Q4 e-tron vs Skoda Enyaq iV

Audi Q4 e-tron: een volle dag hypermilen

Audi Q4 e-tron: 1e rij-indruk

Audi Q4 e-tron is de halfbroer van de ID.4

Audi Q4 e-tron verschijnt in schetsvorm

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?
