
Plat gezegd bestaan er twee soorten mensen. Zij die gek zijn op koplampen, en zij die liever naar de achterkant kijken. Bij Audi rekenen ze zichzelf duidelijk tot de laatste soort. De focus bij de facelift van de Audi Q5 ligt duidelijk op de achterlichten. We zullen het geneuzel over ‘kracht, robuustheid en veiligheid’ van de nieuwe lichtunits overslaan, en een geinige nieuwe feature uitlichten (hah, uitlichten). De nieuwe digitale oled-achterlichten kunnen namelijk een trucje.
De nieuwe achterlichten van de Audi Q5-facelift krijgen nabijheidsdetectie. Wanneer een auto binnen twee meter komt van een geparkeerde Audi Q5, gaan de achterlichten aan ter waarschuwing. Handig als de parkerende partij heel erg nachtblind is en een paar uur in de file stond waardoor het nu donker is. Verder is het vooral een leuke gimmick waar de kinderen in de buurt zich heel erg mee gaan vermaken.
De achterlichten laten zien dat je hard rijdt
Klanten mogen kiezen uit drie achterlichtontwerpen voor de Audi Q5-facelift. Als je de dynamic-stand aanzet in de Q5, veranderen de achterlichten nog eens van ontwerp. Zo laat je aan andere weggebruikers zien dat je klaar bent voor een stoplichtsprintje, of zoiets. Of je laat aan de politie weten dat je sportief aan het rijden bent, zodat ze je even extra in de gaten gaan houden. Aan de andere kant: hoe bont kun je het maken in een Audi Q5?
Geen keuze in motorisering voor Audi Q5-facelift
De Audi Q5-facelift verschijnt aan het einde van dit jaar in Nederland. Naast de keuze voor drie soorten achterlichten, blijft er weinig over aan keuzestress. Want hij komt hier alleen als plug-in hybride. Geen diesels dus, en ook geen benzinemotoren zonder elektrohulp. Voorlopig dus ook geen Audi SQ5.
Meer van TopGear


Minder ruimte voor meer geld: dit is de nieuwe Audi Q5 Sportback

Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Nee, schijnbaar niet. Ik denk dat het oude model zoooo goed was dat er niet zo veel aan te verbeteren viel
Hoe onzinnig kun je het maken? Was er helemaal niets aan de oude Q5 wat beter die aandacht had kunnen gebruiken….