9 types die je tegenkomt bij elk stoplicht

Je komt ze tegen bij ieder kruispunt

types die je tegenkomt bij elk stoplicht
types die je tegenkomt bij elk stoplicht
types die je tegenkomt bij elk stoplicht
types die je tegenkomt bij elk stoplicht
types die je tegenkomt bij elk stoplicht
types die je tegenkomt bij elk stoplicht
types die je tegenkomt bij elk stoplicht
types die je tegenkomt bij elk stoplicht

Zolang het licht op groen staat, is er weinig aan de hand. Iedereen doet zijn eigen ding. Pas als het stoplicht overgaat op oranje of op rood staat, laten je medeweggebruikers hun ware aard zien. Deze 9 types kom je altijd tegen bij het stoplicht.

De uitroller

Zodra hij ergens aan de einder een stoplicht op oranje zien springen, is de uitroller in opperste staat van paraatheid. Springt het licht op rood, dan lift hij subiet zijn rechtervoet. Misschien tikt hij heel even zijn rem aan, maar liever laat hij zijn auto uitrollen in zijn vrij, om zeer, nee, zéér traag tot stilstand te komen bij de streep.

De voortijdige stopper

In het verlengde van de uitroller vind je de voortijdige stopper. Dit type stoplichtbezoeker krijgt het voor elkaar om altijd net even te ver voor de stopstreep tot stilstand te komen. Het liefst pal voor de sensor in het wegdek, zodat het stoplicht hem niet registreert.

De late stopper

De late stopper zet zijn auto juist na de stopstreep. Laten we zeggen dat hij een uitdaging niet uit de weg gaat. Hij houdt ervan om het stoplicht niet goed te kunnen zien vanachter het stuur. Hoe moeilijker hij zich over zijn stuur heen moet manoeuvreren om te zien of het al groen is, hoe beter.

De apper

Smartphoneverslaving is een serieus probleem. Ook bij menig autobestuurder. De apper voelt zich permanent belangrijk en onmisbaar. Hij heeft nog net de tegenwoordigheid van geest om zijn telefoon te laten liggen tijdens het rijden, maar iedere seconde die hij stilstaat, pakt hij zijn draagbare aanraakscherm om zijn berichten te checken. En deze te beantwoorden, zodat hij eigenlijk nooit goed doorheeft dat het stoplicht alweer op groen staat.

De slaper

Er is niets mis met een beetje mijmeren. Je gedachten de vrije loop laten terwijl je voor je uit staart. Behalve als je dat bij het stoplicht doet. Je hebt vast wel eens achter een slaper gestaan. De naam geeft het al weg, de slaper ziet het licht niet op groen springen, zodat jij en iedere andere medeweggebruiker in de rij nodeloos langer staat te wachten. Een claxonsalvo is een van de weinige paardenmiddelen die de slaper uit zijn sluimerstand kan halen. Het is het ergste als de slaper pas gas geeft als het licht alweer oranje wordt.

De ongeduldige

Anders dan bij alle voorgaande types die je tegenkomt bij het stoplicht, staan de ongeduldigen het liefst achter je. Ze wachten het groene licht altijd af op de koppeling, tonen valse hoop door hun auto soms een paar centimeter dichter naar de jouwe te verplaatsen. Zodra het groen is, zitten ze in je bumper. Staat de ongeduldige vooraan in de rij, dan begint hij het wachten netjes voor de streep, maar eindigt hij vlak voor het groene licht met zijn voorwiel óp de streep. Qua typenaam zou de Citroën Jumpy hen het beste passen.

De toeteraar

Nog ongeduldiger dan de ongeduldige is de toeteraar. In totale spanning wacht hij af tot het licht op groen springt. Gebeurt dat, dan probeert hij zo snel mogelijk te claxonneren. Het liefst zelfs synchroon met het verspringen van het licht. Want als hij al heeft gezien dat het groen is, dan heeft zijn voorganger dat ook. Dus waarom staat die voorste in de rij nog te wachten?! Kom op! Rijden!

De oranje-fan

Deze mensen wachten niet voor het stoplicht, maar krijgen spontaan last van acute zware rechtervoet als het stoplicht op oranje springt. Om de kans op wachten voor het verkeerslicht te verkleinen, stampen ze als een kleurenblinde stier op het gas zodra de kleur oranje zich toont. Liever met twee keer de toegestane snelheid over het kruispunt, dan even wachten tot het groen wordt. Gedrag dat natuurlijk niet goed te praten valt.

De slecht voorbereide

Eenmaal voorgesorteerd is voorgesorteerd, hebben wij altijd geleerd. Daar trekt de slecht voorbereide kruispuntbezoeker zich mooi niets van aan. Als ie aankomt denkt hij rechtdoor te moeten, maar als hij eenmaal staat, voelt rechtsaf slaan toch beter. Instinctief zet de slecht voorbereide bestuurder zijn bolide overdwars over twee banen. Met een beetje pech wilde jij wel rechtdoor, maar blokkeert deze oelewapper de doorgang als het licht voor rechtdoor op groen springt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws