Tja, wat doe je als een bepaald model onder druk staat van de politieke en publieke opinie. Dan maak je precies hetzelfde model, maar dan een maatje kleiner. De Q5 is het minder pompeuze broertje van de Q7 die met zijn viercilinder motoren (2.0 TFSI en 2.0 TDI) een milieulabel C krijgt.
 
Audi doet niet kinderachtig en start in december met de 170 pk TDI en een TFSI goed voor 211 krachtige paarden. Deze benzinemotor heeft standaard de nieuwe 7-traps S tronic, terwijl de diesel het met een zesbak moet doen. Quattro vierwielaandrijving is altijd standaard evenals 17 inch lichtmetaal, dakdragers, mistlampen, dagrijverlichting, automatische airco en een regen/lichtsensor.
 
En wat gaat dat allemaal kosten? In beide gevallen 51.550 euro. Ook staat er voor het einde van het jaar een 3.0 TDI met S tronic gereed vanaf 66.150 euro. In het eerste kwartaal volgend jaar volgt dan nog de 3,2-liter V6 (270 pk), een ‘instapper’ met 2.0 TFSI van 177 pk en de basis diesel, de TDI met 142 pk.
 
Van de laatste wist de importeur nog net op tijd de bewering in te slikken dat deze wel eens een B-label zou kunnen gaan halen. Eerst maar eens zien dat de huidige labels na 1 januari nog overeind blijven.

Reacties