Dat het uiteindelijk allemaal een keer elektrisch moet worden, betekent niet dat we ondertussen niet nog een beetje lol kunnen trappen. Zoiets moet de importeur ook gedacht hebben, want ze nemen de Audi SQ7 met volbloed V8-motor terug in het assortiment. Dat meldt een woordvoerder aan TopGear Nederland na de onthulling van de gefacelifte Audi Q7 en SQ7.
Vóór de facelift kon je hier alleen de ‘normale’ Q7 bestellen, en ook alleen met een benzinemotor. Sinds 2022 is het niet meer mogelijk om in Nederland een diesel te bestellen bij Audi. In andere landen kun je deze Audi Q7 nog wel met een V6-dieselmotor bestellen, ook na de facelift.
Specificaties van de Audi Q7 en SQ7
Een 4,0-liter V8-motor met twee turbo’s zorgt er bij de SQ7 voor dat het vermogen 507 pk is en het koppel 770 Nm. Zijn sprintsnelheid blijft hetzelfde als vóór de facelift: in 4,1 seconden zit je vanuit stilstand aan de 100 km/u. Alle motoriseringen krijgen trouwens een achttraps automaat.
De Audi Q7 die we in Nederland krijgen, heeft een 3,0-liter V6-benzinemotor. De zescilinder zorgt voor 340 pk en 500 Nm. Vanuit stilstand trekt ie een sprintje naar 100 km/u in 5,6 seconden. De elektronisch begrenzer begint zich te bemoeien bij 250 km/u. Ook de SQ7 is begrensd op deze snelheid.
De 45 TDI Quattro krijgt een 3,0-liter V6-dieselmotor die 231 pk en 500 Nm produceert. Van 0 naar 100 km/u moet in 7,1 seconden gaan en de topsnelheid ligt op 226 km/u. Een treetje hoger vind je de 50 TDI Quattro. Hierbij gebruikt Audi dezelfde motor, maar dan met 286 pk en 600 Nm koppel. Het resulteert in een 0-100-tijd van 6,1 seconden en een de top ligt op 241 km/u.
Wat is er nog meer veranderd aan de Audi Q7?
De vorm van de voor- en achterlichten zijn veranderd bij de facelift. Blijkbaar kunnen je kiezen uit vier verschillende instellingen voor de dagrijlichten. Joepie. Daarnaast zijn de lichtbundels net wat hoger geplaatst dan bij de vorige Q7. De koplampen kijken ook wat meer geknepen waardoor de Q7 kijkt alsof ie iets of iemand niet helemaal vertrouwd.
Er zijn verder nog nieuwe inlegstukken en minder ‘decoratieve elementen’ in de grille. Samengevat ziet het er allemaal een stukje opgeruimder uit dan voorheen. Daarnaast gooit Audi nog wat kleurtjes in het keuzemenu van de Q7: Sakhir Goud, Ascari Blauw en Chili Rood. De velgen meten maximaal 22 inch.
Standaard krijgt de gafacelifte Q7 vierwielaandrijving, een adaptieve luchtvering, matrix led-lampen, een achteruitkijkcamera, veel leer, elektrisch verstelbare sportstoelen voorin, Audi’s geweldige ‘virtuele cockpit’ en getinte ruiten, natuurlijk. Extraatjes bij duurdere uitvoeringen zijn betere speakers, grotere wielen, meesturende achterwielen (alleen op de SQ7) en massagestoelen.
De prijzen van de Audi Q7 en SQ7 na de facelift
Wat de vernieuwde Audi’s in Nederland gaan kosten, wordt later bekend gemaakt. We hebben wel alvast de Duitse prijzen. De Q7-versie die je in Nederland kunt bestellen, gaat daar voor 82.500 euro. De Audi SQ7 kost in Duitsland 112.000 euro. Daar moet je bij de Nederlandse prijs nog wat bij optellen. Voor de vernieuwde Audi Q7 ben je in Duitsland minimaal 79.300 euro kwijt. De 50 TDI Quattro-uitvoering kost tenminste 82.300 euro.
Reacties