Tja, Audi ziet ook in dat de concurrentie het steeds beter gaat doen met de dieselmotoren in Le Mans. Een goede reden voor de Duitse fabrikant om de R10 TDI vaarwel te zeggen en een nieuwe R15 TDI te verwelkomen.
 
In de LMP1-racewagen hangt een nieuw ontwikkelde V10 TDI-krachtbron goed voor een vermogen van 600 pk en een maximum koppel van 1.050 Nm. Inderdaad, in tegenstelling tot de R10 gaat Audi het met twee cilinders minder proberen. Een van de voordelen is dan ook een gunstiger verbruik. En daarmee scoor je punten in een lange afstandsrace, zo bleek afgelopen jaar.
 
Verder zijn de conventionele accu’s vervangen door lithium-ion exemplaren die niet alleen een hoger vermogen leveren maar ook minder kilo’s op de schaal brengen. LED’s in de koplampen zorgen voor optimaal zicht door de nacht. Audi zet de R15 TDI voor het eerst in tijdens de 12-uurs race op 21 maart in Sebring en op 13 en 14 juni barst het feest los in Le Mans.

Reacties

Meer van TopGear