Audi heeft de officiële gegevens van hun strijdwapen voor de FIA WEC-races van 2014 de wereld in geslingerd. Dit is de auto die Toyota en Porsche zullen moeten zien te verslaan tijdens de 24 uur van Le Mans, komende zomer.
Ziet er hetzelfde uit als voorheen, toch? Laat je niet misleiden: nog meer dan zijn voorgangers barst dit apparaat van de innovatie. Er is nog steeds een diesel-V6 middenmotor die de achterwielen aandrijft (ook al zetten ze er nog zo groot 'quattro' op) en een vliegwiel dat energie van de voorremmen opslaat en hergebruikt via een elektromotor/generatorgeval; maar nieuw voor 2014 is een foefje dat de thermische energie van de de uitlaatgassen die langs de turbo vliegen eveneens omzet in bruikbare elektrokracht. Ergo: de auto zou nog veel zuiniger zijn dan voorheen, en bij acceleratie wordt er nog meer zoemende poweeeer vrijgegeven.
De carrosserie is 10 centimeter smaller dan vorig jaar en staat op smallere wielen, waardoor de luchtweerstand een stuk kleiner wordt. Vanwege nieuwe regels is de auto echter wel hoger dan voorheen, en is de cockpit ruimer. Aan de voorkant vinden we geen diffusor, maar een voorvleugel met een flap; aan de achterkant mogen de uitlaatgassen niet langer effect hebben op de diffusor, zoals vroeger in de F1. De monocoque is sterker en voorzien van meerdere lagen om de kans op het 'binnendringen van scherpe objecten tijdens ongevallen' te verminderen, en er zit een nieuwe koolstofvezel crashbox bij de transmissie die energie absorbeert in geval van een botsing. Het gewicht van de nieuwe R18 e-tron is met 45 kilo geslonken naar slechts 870 kilo.
Dat is het wel zo ongeveer. Het WEC-seizoen 2014 gaat op 20 april van start op Silverstone, terwijl het hoogtepunt op Le Mans wordt bereikt op 14 en 15 juni. Zullen de Vier Ringen voor een dertiende keer zegevieren, of zullen Porsche (met een nieuwe 2,0-liter viercilinder benzinemotor en Mark Webber) of Toyota het voor elkaar krijgen om Mount Audi te bedwingen?
Reacties