
Heel lang zal ie niet meer onder ons zijn, de Audi R8, maar hij maakt in ieder geval een feestje van de laatste dagen dat ie nog in productie is. Dit is de R8 Competition, een verblindend snelle special edition die de gestripte GT en laser-schietende LMX opvolgt.
In feite kun je de Competition omschrijven als een LMX voor de Amerikaanse markt. Dat betekent helaas dat ie geen lasers heeft, maar wel een 5,2-liter V10 met liefst 570 pk, een S-tronic transmissie en quattro-vierwielaandrijving. Ook is z'n ontwerp geïnspireerd op de R8 LMS racer. Z'n prestaties zijn daar ook naar: 0 naar 100 km/u gaat in 3,2 seconden en z'n top bedraagt 320 km/u.
Naast 45 extra pk's ten opzichte van de standaard R8 V10 heeft de Competition een hoop koolstofvezel onderdelen, zoals de achtervleugel, splitter, diffuser, spiegelkappen en luchtinlaten, plus glimmend zwarte velgen met keramische remmen erin. Ook prettig: als je instapt, word je herinnerd aan de aard van het beestje middels verlichte 'R8 Competition'-plaatjes op de dorpels.
Over een paar weken zien we de R8 Competition z'n debuut maken op de Los Angeles Motor Show. Er worden slechts 60 exemplaren gebouwd, en zoals gezegd: ze zijn allemaal bedoeld voor de VS.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Zo word je in het buitenland opgelicht met parkeren zonder dat je het doorhebt

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard
