
Alleen even cashen met een uitzwaaimodelletje en een teleurstellende video maken? Dat laten Abt en Scherer niet gebeuren. Zij komen met deze Abt XGT, een Audi R8 LMS GT2-raceauto die jij kunt kopen. Een belangrijk detail bij deze Abt XGT: hij is helemaal straatlegaal. Dit is volgens de makers ‘de exclusiefste auto die ooit de Abt-fabriek in Kempten verliet’.
De Abt XGT heeft al duizenden testkilometers op de Nordschleife achter de rug – daar werd ie trouwens een tijdje terug gespot en noemde we hem straatlegale R8 LMS GT2. En dat is ie ook. Toen dachten we dat het een omgebouwde R8 voor op de weg was, maar het blijkt dus echt een LMS GT2-raceauto te zijn die straatlegaal is gemaakt.
Het ombouwproces van raceauto naar R8 voor op de weg
Als je denkt dat het onbegonnen werk is om een raceauto op kenteken te krijgen, dan heb je geen ongelijk. Al helemaal niet in Duitsland waar de TÜV onverbiddelijk is. Het proces om de auto een kenteken te geven, duurde maanden. Ze hebben zelfs een volledige auto moeten opofferen voor crashtesten. Én dan moest de racemotor nog voldoen aan alle emissie-eisen.
Daarnaast heeft de auto nu weer een handrem, centrale deurvergrendeling en zelfs een achteruitkijkcamera. Natuurlijk zijn er een boel veiligheidscomponenten bijgekomen en is er nu een instrumentencluster die ook mensen mee overweg kunnen die niet Tom Kristensen of Max Verstappen heten.
Specificaties van de Abt XGT
De 5,2-liter V10-motor blijft wel even sterk als de LMS GT2. Hij produceert nog steeds 640 pk. De auto weegt nu 1.400 kilo, waardoor elke pk nu 2,4 kilo moet bewegen in plaats van 2,1 kilo. De zeventraps S-tronic automaat stuurt het vermogen naar de achterwielen en de topsnelheid is 310 km/u. Hij staat trouwens op Pirelli P Zero Trofeo R-banden met 19- en 20-inch velgen.
Abt en Scherer bouwen maar 99 stuks van de XGT. Ieder exemplaar gaat voor minimaal 598.000 euro. De 99 gelukkigen mogen nog spelen met verschillende kleuren en andere individualisaties. Wanneer je de eerst XGT kunt spotten, weten we nog niet, maar je kunt wel alvast naar de showroom van Abt in Mainz. Daar wordt de bijzondere R8 vandaag tentoongesteld.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
