
Alleen even cashen met een uitzwaaimodelletje en een teleurstellende video maken? Dat laten Abt en Scherer niet gebeuren. Zij komen met deze Abt XGT, een Audi R8 LMS GT2-raceauto die jij kunt kopen. Een belangrijk detail bij deze Abt XGT: hij is helemaal straatlegaal. Dit is volgens de makers ‘de exclusiefste auto die ooit de Abt-fabriek in Kempten verliet’.
De Abt XGT heeft al duizenden testkilometers op de Nordschleife achter de rug – daar werd ie trouwens een tijdje terug gespot en noemde we hem straatlegale R8 LMS GT2. En dat is ie ook. Toen dachten we dat het een omgebouwde R8 voor op de weg was, maar het blijkt dus echt een LMS GT2-raceauto te zijn die straatlegaal is gemaakt.
Het ombouwproces van raceauto naar R8 voor op de weg
Als je denkt dat het onbegonnen werk is om een raceauto op kenteken te krijgen, dan heb je geen ongelijk. Al helemaal niet in Duitsland waar de TÜV onverbiddelijk is. Het proces om de auto een kenteken te geven, duurde maanden. Ze hebben zelfs een volledige auto moeten opofferen voor crashtesten. Én dan moest de racemotor nog voldoen aan alle emissie-eisen.
Daarnaast heeft de auto nu weer een handrem, centrale deurvergrendeling en zelfs een achteruitkijkcamera. Natuurlijk zijn er een boel veiligheidscomponenten bijgekomen en is er nu een instrumentencluster die ook mensen mee overweg kunnen die niet Tom Kristensen of Max Verstappen heten.
Specificaties van de Abt XGT
De 5,2-liter V10-motor blijft wel even sterk als de LMS GT2. Hij produceert nog steeds 640 pk. De auto weegt nu 1.400 kilo, waardoor elke pk nu 2,4 kilo moet bewegen in plaats van 2,1 kilo. De zeventraps S-tronic automaat stuurt het vermogen naar de achterwielen en de topsnelheid is 310 km/u. Hij staat trouwens op Pirelli P Zero Trofeo R-banden met 19- en 20-inch velgen.
Abt en Scherer bouwen maar 99 stuks van de XGT. Ieder exemplaar gaat voor minimaal 598.000 euro. De 99 gelukkigen mogen nog spelen met verschillende kleuren en andere individualisaties. Wanneer je de eerst XGT kunt spotten, weten we nog niet, maar je kunt wel alvast naar de showroom van Abt in Mainz. Daar wordt de bijzondere R8 vandaag tentoongesteld.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting
