
Alleen even cashen met een uitzwaaimodelletje en een teleurstellende video maken? Dat laten Abt en Scherer niet gebeuren. Zij komen met deze Abt XGT, een Audi R8 LMS GT2-raceauto die jij kunt kopen. Een belangrijk detail bij deze Abt XGT: hij is helemaal straatlegaal. Dit is volgens de makers ‘de exclusiefste auto die ooit de Abt-fabriek in Kempten verliet’.
De Abt XGT heeft al duizenden testkilometers op de Nordschleife achter de rug – daar werd ie trouwens een tijdje terug gespot en noemde we hem straatlegale R8 LMS GT2. En dat is ie ook. Toen dachten we dat het een omgebouwde R8 voor op de weg was, maar het blijkt dus echt een LMS GT2-raceauto te zijn die straatlegaal is gemaakt.
Het ombouwproces van raceauto naar R8 voor op de weg
Als je denkt dat het onbegonnen werk is om een raceauto op kenteken te krijgen, dan heb je geen ongelijk. Al helemaal niet in Duitsland waar de TÜV onverbiddelijk is. Het proces om de auto een kenteken te geven, duurde maanden. Ze hebben zelfs een volledige auto moeten opofferen voor crashtesten. Én dan moest de racemotor nog voldoen aan alle emissie-eisen.
Daarnaast heeft de auto nu weer een handrem, centrale deurvergrendeling en zelfs een achteruitkijkcamera. Natuurlijk zijn er een boel veiligheidscomponenten bijgekomen en is er nu een instrumentencluster die ook mensen mee overweg kunnen die niet Tom Kristensen of Max Verstappen heten.
Specificaties van de Abt XGT
De 5,2-liter V10-motor blijft wel even sterk als de LMS GT2. Hij produceert nog steeds 640 pk. De auto weegt nu 1.400 kilo, waardoor elke pk nu 2,4 kilo moet bewegen in plaats van 2,1 kilo. De zeventraps S-tronic automaat stuurt het vermogen naar de achterwielen en de topsnelheid is 310 km/u. Hij staat trouwens op Pirelli P Zero Trofeo R-banden met 19- en 20-inch velgen.
Abt en Scherer bouwen maar 99 stuks van de XGT. Ieder exemplaar gaat voor minimaal 598.000 euro. De 99 gelukkigen mogen nog spelen met verschillende kleuren en andere individualisaties. Wanneer je de eerst XGT kunt spotten, weten we nog niet, maar je kunt wel alvast naar de showroom van Abt in Mainz. Daar wordt de bijzondere R8 vandaag tentoongesteld.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
