Audi heeft de handdoek al geworpen wat de R8 met V10-motor betreft. De achterwielaangedreven GT-uitvoering is de laatste R8 voordat de supercar elektromotoren krijgt. Toch komt nu deze speciale R8 voorbij op de Nürburgring en op de wegen eromheen. Komt er nog een afscheidsmodel van de R8 V10? Nee, niet van Audi, maar wel van tuning-vriendjes Scherer Sport en Abt Sportsline.

Het prototype dat je in de video onderaan de pagina ziet, is waarschijnlijk een Audi R8 die is omgebouwd tot R8 LMS GT2. In 2019 introduceerde Audi de R8 LMS GT2 als racespeeltje voor miljonairs. De V10 werd naar 640 pk gepusht waarmee hij de sterke Audi LMS ooit werd. Klanten betaalden 338.000 euro voor de circuitauto. Uiteraard mocht de echte LMS GT2 niet de openbare weg op.

Nu bundelen Scherer Sport en Abt Sportsline hun krachten voor een LMS GT2-achtige R8 voor op de openbare weg. Abt ken je waarschijnlijk al van de aangepaste Audi’s en tegenwoordig ook van verstandige campers en omgebouwde elektrische werkbusjes. Scherer daarentegen richt zich vooral op racen met de R8, RS 3, Cupra Leon en Porsche 911. Ze maken ook tune-pakketten voor straat-Audi’s.

De straatlegale Audi R8 LMS GT2 op de Nürburgring

Naar verluidt zou dit samenwerkingsmodel een straatlegale versie van de racer moeten worden op basis van een normale R8. Hoe de auto door de keuring komt met zijn aero-flapjes op de voorbumper en gigantische achtervleugel, is voor ons een raadsel. Alhoewel, de 911 GT3 RS mag ook gewoon de A67 op. Trouwens, die luchthapper, lijkt die niet heel erg op die van de Zonda R? Of van de AMG One misschien?

Heel veel meer is er voorlopig niet bekend over de speciale R8. We blijven het wel voor je in de gaten houden. Check hieronder zijn voorzichtige meters op een vochtige Nordschleife. Coureur Frank Stippler heeft bij het uitrijden van de pits al moeite om het vermogen naar het natte wegdek te brengen. Overigens klinkt de 5,2-liter V10 nog altijd zalig. Luister maar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)