
Sommige auto’s zijn zo fraai dat we niet gedacht hadden dat ze nog mooier konden worden. Waaruit maar weer blijkt dat ook wij de wijsheid niet in pacht hebben. Want verrek als het niet waar is: de nieuwe Audi R8 is nog mooier dan zijn voorganger. En sterker – soms.
Wat een paar led-koplampen al niet kunnen doen! Niet dat we het ‘oude’ front van de R8 niet mooi vonden, maar gompie: dit oogt meteen wel een hele klap stoerder, gemener en sneller. Audi maakt hier als geen ander gebruik van een van de enorme voordelen van die lichttechnologie: omdat het allemaal veel compacter kan, heb je niet meer van die grote ‘ins blaue hinein’-units, maar volstaan een paar slanke balkjes. Ook aan de achterkant is de verlichting nu geheel van leds, waardoor die luchtopeningen nu nog meer ogen alsof ze in één hap een tornado kunnen verslinden.
Ook leuk: de motoren zijn aangepast en (dus) sterker en schoner geworden. Niet heel veel hoor: de 4,2-liter V8 krijgt er 10 pk bij en brult er nu 430 pk uit, de V10 houdt zijn 525 pk, maar krijgt er een opgepimpt broertje bij dat 550 pk levert en alleen gemonteerd wordt in de coupé, die dan heel inventief R8 Plus heet. Hoe hard dat gaat? Érg: 0-100 in 3,5 seconden en dan door naar een top van 317 km/u. Toch mooi respectievelijk 0,1 seconde en 3 km/u harder dan de reguliere V10. Met de V8 doe je het trouwens ook allerminst verkeerd: de 0-100 is in amper 4,3 seconden historie en 300 km/u is een respectabele top. Dit overigens ook met dank aan de nieuwe zeventraps DSG-bak, die de oude gerobotiseerde handbak van Lambo naar de eeuwige transmissievelden verwijst. Puristen zullen blij zijn dat de handbak gewoon in het programma blijft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
