
Sommige auto’s zijn zo fraai dat we niet gedacht hadden dat ze nog mooier konden worden. Waaruit maar weer blijkt dat ook wij de wijsheid niet in pacht hebben. Want verrek als het niet waar is: de nieuwe Audi R8 is nog mooier dan zijn voorganger. En sterker – soms.
Wat een paar led-koplampen al niet kunnen doen! Niet dat we het ‘oude’ front van de R8 niet mooi vonden, maar gompie: dit oogt meteen wel een hele klap stoerder, gemener en sneller. Audi maakt hier als geen ander gebruik van een van de enorme voordelen van die lichttechnologie: omdat het allemaal veel compacter kan, heb je niet meer van die grote ‘ins blaue hinein’-units, maar volstaan een paar slanke balkjes. Ook aan de achterkant is de verlichting nu geheel van leds, waardoor die luchtopeningen nu nog meer ogen alsof ze in één hap een tornado kunnen verslinden.
Ook leuk: de motoren zijn aangepast en (dus) sterker en schoner geworden. Niet heel veel hoor: de 4,2-liter V8 krijgt er 10 pk bij en brult er nu 430 pk uit, de V10 houdt zijn 525 pk, maar krijgt er een opgepimpt broertje bij dat 550 pk levert en alleen gemonteerd wordt in de coupé, die dan heel inventief R8 Plus heet. Hoe hard dat gaat? Érg: 0-100 in 3,5 seconden en dan door naar een top van 317 km/u. Toch mooi respectievelijk 0,1 seconde en 3 km/u harder dan de reguliere V10. Met de V8 doe je het trouwens ook allerminst verkeerd: de 0-100 is in amper 4,3 seconden historie en 300 km/u is een respectabele top. Dit overigens ook met dank aan de nieuwe zeventraps DSG-bak, die de oude gerobotiseerde handbak van Lambo naar de eeuwige transmissievelden verwijst. Puristen zullen blij zijn dat de handbak gewoon in het programma blijft.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop
