
De Audi RS 3 op basis van de vorige generatie A3 is stilletjes al uit de prijslijsten van Audi verdwenen. Het duurt nu echt niet lang meer voordat de opvolger zijn frisse grille laat zien. Dus op de valreep nog even een feitje. Niets nieuws, maar interessant. Voor sommige mensen. En voor een hoop waarschijnlijk ook niet. Dat heb je nu eenmaal met trivia. Extra leuk voor de BMW-liefhebbers die graag Audi’s te kakken zetten: het gaat over onderstuur.
Het komt bij auto’s, vooral van het sportievere soort, geregeld voor dat de banden en velgen voor en achter van maat verschillen. Bij bijvoorbeeld Porsches en Ferrari’s zijn de achterste velgen vaak een inch groter en de banden een stuk breder. Op het Engelstalige deel van het internet noemen ze dat ‘staggered’. Vaak zie je dit bij auto’s die veel gewicht achterop hebben (omdat de motor achterin ligt) of omdat de achterwielen veel vermogen moeten verwerken.
Andersom zie je het haast nooit. Een willekeurige voorwielaandrijver rijdt vaak met een ‘square setup’, waarbij de wielen rondom dezelfde maat hebben. Bij de Audi RS 3 is dat net even anders. Hoewel de auto vierwielaandrijving heeft, zijn de voorste banden optioneel nét een stukje breder dan de achterste. Het scheelt 2 centimeter per band. Hierdoor krijgt de neus meer grip en wordt onderstuur tegengegaan. Je zou met deze setup zelfs gemakkelijker de achterkant kunnen laten uitbreken, voor een beetje driftplezier.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Dit is wel de wereld op zn kop. Ik dacht sowieso dat vierwielaangedreven auto’s dezelfde bandenmaat moesten hebben om de snelheid van de voor en achteras gelijk te houden.
BMW, en andere autoliefhebbers, hoeven Audi niet te kakken te zetten. Dat doet Audi namelijk zelf wel.