
De Audi RS 3 op basis van de vorige generatie A3 is stilletjes al uit de prijslijsten van Audi verdwenen. Het duurt nu echt niet lang meer voordat de opvolger zijn frisse grille laat zien. Dus op de valreep nog even een feitje. Niets nieuws, maar interessant. Voor sommige mensen. En voor een hoop waarschijnlijk ook niet. Dat heb je nu eenmaal met trivia. Extra leuk voor de BMW-liefhebbers die graag Audi’s te kakken zetten: het gaat over onderstuur.
Het komt bij auto’s, vooral van het sportievere soort, geregeld voor dat de banden en velgen voor en achter van maat verschillen. Bij bijvoorbeeld Porsches en Ferrari’s zijn de achterste velgen vaak een inch groter en de banden een stuk breder. Op het Engelstalige deel van het internet noemen ze dat ‘staggered’. Vaak zie je dit bij auto’s die veel gewicht achterop hebben (omdat de motor achterin ligt) of omdat de achterwielen veel vermogen moeten verwerken.
Andersom zie je het haast nooit. Een willekeurige voorwielaandrijver rijdt vaak met een ‘square setup’, waarbij de wielen rondom dezelfde maat hebben. Bij de Audi RS 3 is dat net even anders. Hoewel de auto vierwielaandrijving heeft, zijn de voorste banden optioneel nét een stukje breder dan de achterste. Het scheelt 2 centimeter per band. Hierdoor krijgt de neus meer grip en wordt onderstuur tegengegaan. Je zou met deze setup zelfs gemakkelijker de achterkant kunnen laten uitbreken, voor een beetje driftplezier.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Dit is wel de wereld op zn kop. Ik dacht sowieso dat vierwielaangedreven auto’s dezelfde bandenmaat moesten hebben om de snelheid van de voor en achteras gelijk te houden.
BMW, en andere autoliefhebbers, hoeven Audi niet te kakken te zetten. Dat doet Audi namelijk zelf wel.