De Audi RS 3 op basis van de vorige generatie A3 is stilletjes al uit de prijslijsten van Audi verdwenen. Het duurt nu echt niet lang meer voordat de opvolger zijn frisse grille laat zien. Dus op de valreep nog even een feitje. Niets nieuws, maar interessant. Voor sommige mensen. En voor een hoop waarschijnlijk ook niet. Dat heb je nu eenmaal met trivia. Extra leuk voor de BMW-liefhebbers die graag Audi’s te kakken zetten: het gaat over onderstuur.

Het komt bij auto’s, vooral van het sportievere soort, geregeld voor dat de banden en velgen voor en achter van maat verschillen. Bij bijvoorbeeld Porsches en Ferrari’s zijn de achterste velgen vaak een inch groter en de banden een stuk breder. Op het Engelstalige deel van het internet noemen ze dat ‘staggered’. Vaak zie je dit bij auto’s die veel gewicht achterop hebben (omdat de motor achterin ligt) of omdat de achterwielen veel vermogen moeten verwerken.

Andersom zie je het haast nooit. Een willekeurige voorwielaandrijver rijdt vaak met een ‘square setup’, waarbij de wielen rondom dezelfde maat hebben. Bij de Audi RS 3 is dat net even anders. Hoewel de auto vierwielaandrijving heeft, zijn de voorste banden optioneel nét een stukje breder dan de achterste. Het scheelt 2 centimeter per band. Hierdoor krijgt de neus meer grip en wordt onderstuur tegengegaan. Je zou met deze setup zelfs gemakkelijker de achterkant kunnen laten uitbreken, voor een beetje driftplezier.

Advertentie

Reacties

  • Peter says at 26 oktober 2021:

    Dit is wel de wereld op zn kop. Ik dacht sowieso dat vierwielaangedreven auto’s dezelfde bandenmaat moesten hebben om de snelheid van de voor en achteras gelijk te houden.

    Reply
  • Joris says at 1 februari 2021:

    BMW, en andere autoliefhebbers, hoeven Audi niet te kakken te zetten. Dat doet Audi namelijk zelf wel.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie