
Testobject: Audi RS 3 Limousine
Uitvoering: RS 3 2.5 TFSI
Locatie: Oman (waarom ook niet?)
Weersomstandigheden: Lekker warm
Oké, de Audi RS 3 Limousine, wat is er nieuw?
Best wat. Laten we achteraan beginnen, daar zit nu een uitstekende kofferbak. Het is namelijk de eerste keer dat de Audi RS 3 Limousine de Sportback komt vergezellen. Maar de ingrijpendste wijzigingen zitten in de geoliede onderdelen onderhuids. Audi lost een belangrijk probleem op. De uitgaande RS 3 was namelijk niet zo spannend als je van een vijfcilinder zou verwachten.
Dus wat hebben ze bij Audi gedaan om de RS 3 te veranderen?
Audi pakte hetzelfde quattro-systeem van de plank, maar veranderde de software. De vorige Audi RS 3 kon al 100 procent van zijn vermogen naar de achterwielen sturen, maar dit voelde nooit zo agressief als je hoopte. Geen oplossing voor het probleem dus.
De nieuwste versie pakt het anders aan. Er is namelijk nooit een standaardverdeling van het vermogen: de verdeling van de 400 pk tussen de wielen is constant anders. De Audi RS 3 Limousine voelt hierdoor veel levendiger aan dan de vorige generatie. De gladde, vettige wegen van Oman versterken het dynamische karakter, vermoeden we. Maar zelfs daar geloof je haast niet hoeveel grip de RS 3 heeft. En de vijfcilinder is bombastisch; al vanaf 2.500 tpm, helemaal tot de begrenzer bij 7.000 tpm. In slechts 4,1 seconden zit je op 100 km/u. Het grootste nadeel is het geluid. De motor klinkt hemels, maar de Audi RS 3 Limousine jaagt zo snel door de toeren dat je nauwelijks tijd hebt om te luisteren. En we missen de optie voor een handbak. Hebben ze bij Audi niets geleerd van Porsche?
Leuker, levendiger. Anders nog iets?
Eh, hij is 26 kilo lichter dankzij een aluminium onderblok en een magnesium carterpan. Verder vind je dezelfde wijzigingen als bij de facelift van de reguliere A3, met als hoofdrolspeler de Virtual Cockpit.
Lees de volledige rijtest van de nieuwe Audi RS 3 Limousine in TopGear 143, die vanaf 20 april in de winkel ligt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland
