Audi RS 3 Limousine: 1e rij-indruk

Eerste conclusie: hij is groen

Foto('s): AudiAudi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Foto('s): AudiAudi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Foto('s): AudiAudi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Foto('s): AudiAudi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Foto('s): AudiAudi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen
Audi RS 3 Limousine 2017 1e rij-indruk groen

Testobject: Audi RS 3 Limousine
Uitvoering: RS 3 2.5 TFSI
Locatie: Oman (waarom ook niet?)
Weersomstandigheden: Lekker warm

Oké, de Audi RS 3 Limousine, wat is er nieuw?

Best wat. Laten we achteraan beginnen, daar zit nu een uitstekende kofferbak. Het is namelijk de eerste keer dat de Audi RS 3 Limousine de Sportback komt vergezellen. Maar de ingrijpendste wijzigingen zitten in de geoliede onderdelen onderhuids. Audi lost een belangrijk probleem op. De uitgaande RS 3 was namelijk niet zo spannend als je van een vijfcilinder zou verwachten.

Dus wat hebben ze bij Audi gedaan om de RS 3 te veranderen?

Audi pakte hetzelfde quattro-systeem van de plank, maar veranderde de software. De vorige Audi RS 3 kon al 100 procent van zijn vermogen naar de achterwielen sturen, maar dit voelde nooit zo agressief als je hoopte. Geen oplossing voor het probleem dus.

De nieuwste versie pakt het anders aan. Er is namelijk nooit een standaardverdeling van het vermogen: de verdeling van de 400 pk tussen de wielen is constant anders. De Audi RS 3 Limousine voelt hierdoor veel levendiger aan dan de vorige generatie. De gladde, vettige wegen van Oman versterken het dynamische karakter, vermoeden we. Maar zelfs daar geloof je haast niet hoeveel grip de RS 3 heeft. En de vijfcilinder is bombastisch; al vanaf 2.500 tpm, helemaal tot de begrenzer bij 7.000 tpm. In slechts 4,1 seconden zit je op 100 km/u. Het grootste nadeel is het geluid. De motor klinkt hemels, maar de Audi RS 3 Limousine jaagt zo snel door de toeren dat je nauwelijks tijd hebt om te luisteren. En we missen de optie voor een handbak. Hebben ze bij Audi niets geleerd van Porsche?

Leuker, levendiger. Anders nog iets?

Eh, hij is 26 kilo lichter dankzij een aluminium onderblok en een magnesium carterpan. Verder vind je dezelfde wijzigingen als bij de facelift van de reguliere A3, met als hoofdrolspeler de Virtual Cockpit.

Lees de volledige rijtest van de nieuwe Audi RS 3 Limousine in TopGear 143, die vanaf 20 april in de winkel ligt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken