
Het draait niet allemaal om pk’s, dat blijkt maar weer. De vijfcilinder in de nieuwe Audi RS 3 produceert net als zijn voorganger 400 pk, maar de nieuwe versie is 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u. Dat komt enerzijds door een hele 20 Nm extra, maar ook zeker door het fine-tunen van alle systemen. Inmiddels is wel bekend dat Audi altijd wat bescheiden is met het vermelden van de specificaties. De reden daarvoor is dat de vermelde specificaties onder minder dan ideale omstandigheden ook gehaald moeten kunnen worden. Het blijkt nu dat de nieuwe RS 3 zelfs dán sneller is.
Onze set-up: winterbanden, koud en stoffig asfalt en een bestuurder die zeker niet binnenkort zijn superlicentie gaat halen. Wat je noemt minder dan ideale omstandigheden. De opgegeven 0-100-tijd is 3,8 seconden, maar wij noteerden een 0-100-tijd van slechts 3,6 seconden. Dat is dus 0,2 seconde sneller dan opgegeven. Stel je even voor wat de Audi moet halen met goede banden en op aangenaam asfalt. Dit betrof trouwens de Sportback, maar in principe moet de sedan net zo snel zijn. Moderne hatches zijn knotsgek.
Wat kost de Audi RS 3 ook alweer?
Bij Audi zien ze graag 92.607 euro op hun bankrekening verschijnen voor de RS 3 Sportback. Liever de Limousine? Dan moet je 93.255 euro meenemen. Tenminste, als je geen opties neemt, want uiteraard is het geen enkel probleem om de prijs op te drijven naar 100.000 euro en ver daar voorbij. Zeker, dat is een hoop geld voor een hatchback of kleine sedan. Maar voor de prestaties die je krijgt, is het allemaal zo slecht nog niet.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
