
Het draait niet allemaal om pk’s, dat blijkt maar weer. De vijfcilinder in de nieuwe Audi RS 3 produceert net als zijn voorganger 400 pk, maar de nieuwe versie is 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u. Dat komt enerzijds door een hele 20 Nm extra, maar ook zeker door het fine-tunen van alle systemen. Inmiddels is wel bekend dat Audi altijd wat bescheiden is met het vermelden van de specificaties. De reden daarvoor is dat de vermelde specificaties onder minder dan ideale omstandigheden ook gehaald moeten kunnen worden. Het blijkt nu dat de nieuwe RS 3 zelfs dán sneller is.
Onze set-up: winterbanden, koud en stoffig asfalt en een bestuurder die zeker niet binnenkort zijn superlicentie gaat halen. Wat je noemt minder dan ideale omstandigheden. De opgegeven 0-100-tijd is 3,8 seconden, maar wij noteerden een 0-100-tijd van slechts 3,6 seconden. Dat is dus 0,2 seconde sneller dan opgegeven. Stel je even voor wat de Audi moet halen met goede banden en op aangenaam asfalt. Dit betrof trouwens de Sportback, maar in principe moet de sedan net zo snel zijn. Moderne hatches zijn knotsgek.
Wat kost de Audi RS 3 ook alweer?
Bij Audi zien ze graag 92.607 euro op hun bankrekening verschijnen voor de RS 3 Sportback. Liever de Limousine? Dan moet je 93.255 euro meenemen. Tenminste, als je geen opties neemt, want uiteraard is het geen enkel probleem om de prijs op te drijven naar 100.000 euro en ver daar voorbij. Zeker, dat is een hoop geld voor een hatchback of kleine sedan. Maar voor de prestaties die je krijgt, is het allemaal zo slecht nog niet.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Is doorrijden met je oude benzineauto echt beter voor het milieu dan een nieuwe EV?

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken
