
Zeker, die Audi RS 6 GTO ziet er tof uit. Maar voordat we daar over beginnen, moeten we je vertellen over de Audi 90 quattro IMSA GTO – een van de mooiste raceauto’s ooit gebouwd. Hij dient als inspiratiebron voor deze opgepepte RS 6 en überhaupt is hij voor de autokenner een onmisbaar stukje autogeschiedenis. Het begon in 1988, toen het merk met de Audi 200 meedeed aan de Amerikaanse TransAm-raceklasse. De 200 met een vijfcilinder met 510 pk was zo dominant dat vierwielaandrijving verboden werd. Geen probleem, want dan stapte Audi toch gewoon over naar de IMSA-klasse?
Audi bouwde een buizenframe en monteerde daar een koets op die in de verte iets weg had van een platgeslagen Audi 90. Dit noemen ze ook wel een silhouette racer – een auto die lijkt op een straatvariant, maar technisch weinig deelt. De breedgeschouderde Audi 90 quattro IMSA GTO was een van de meest intimiderende racers. Niet alleen voor andere circuitbezoekers, maar net zo voor de coureur. De 2,2-liter vijfcilinder produceerde meer dan 700 pk dankzij een enorme turbo. De uitlaat komt naar buiten waar ooit de passagier zou uitstappen. Schakelen? Dat deden coureurs in die tijd gewoon zelf.
Zeven van de dertien races
Hurley Haywood en Hans-Joachim Stuck klommen achter het stuur om zeven van de dertien races te winnen in 1989. Uiteindelijk wist Audi het seizoen niet te winnen, die eer ging naar het Amerikaanse merk Mercury. De Audi 90 quattro IMSA GTO beleefde slechts één glorieus seizoen, omdat het merk besloot zich liever te focussen op de DTM in het thuisland. Maar het was genoeg om de geweldige Audi 90 een prominente plek in de racegeschiedenis te geven. Tegenwoordig is de auto favoriet bij de marketingafdeling van het merk om zo nu en dan even naar te verwijzen met een speciaal modelletje. Bijvoorbeeld de Audi e-tron Vision Gran Turismo of de Audi TT Clubsport Turbo.
En nu is er dus de Audi RS 6 GTO, die ter ere van 40 jaar quattro is gebouwd. De parelmoerwitte koets met zwarte, donkergrijze en rode strepen zijn onmiskenbaar GTO, net als de zij-uitlaat (die niet uit de deur komt, maar uit de zijskirt) en de dichte velgen. Geheel in stijl wordt er een bredere bodykit op de Audi RS 6 GTO gemonteerd. Binnenin verwijderde Audi het interieur om plaats te maken voor een rolkooi en twee kuipstoelen. Vier had volgens ons ook prima gepast. Over motorische aanpassingen wordt niets gezegd.
Wat is de prijs van de Audi RS 6 GTO?
Oh, ja, ga maar eventjes zitten. We hebben slecht nieuws, want deze Audi RS 6 GTO gaat niet in productie. Het is een vingeroefening voor Audi-stagiaires in Neckarsulm. De enige hoop die bestaat, is dat tuners met het concept aan de slag gaan. We hopen het van harte.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

De Audi A6 Avant e-tron is nu elektrisch, hoe bevalt ie? (review)

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Met de Audi RS 6 op zoek naar stationwagens in Amerika

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Die “dichte velgen” zijn turbofans, een aerodynamisch trucje uit de jaren ’80 om warme lucht (van de remmen) uit de wielkasten te onttrekken en tegelijkertijd downforce te creëren (doordat lucht onttrokken wordt uit de wielkasten ontstaat een onderdruk).
Feitje: De Brawn BGP 001 waarmee Button in 2009 wereldkampioen F1 werd had ook turbofans op de wielen zitten.