
Zeker, die Audi RS 6 GTO ziet er tof uit. Maar voordat we daar over beginnen, moeten we je vertellen over de Audi 90 quattro IMSA GTO – een van de mooiste raceauto’s ooit gebouwd. Hij dient als inspiratiebron voor deze opgepepte RS 6 en überhaupt is hij voor de autokenner een onmisbaar stukje autogeschiedenis. Het begon in 1988, toen het merk met de Audi 200 meedeed aan de Amerikaanse TransAm-raceklasse. De 200 met een vijfcilinder met 510 pk was zo dominant dat vierwielaandrijving verboden werd. Geen probleem, want dan stapte Audi toch gewoon over naar de IMSA-klasse?
Audi bouwde een buizenframe en monteerde daar een koets op die in de verte iets weg had van een platgeslagen Audi 90. Dit noemen ze ook wel een silhouette racer – een auto die lijkt op een straatvariant, maar technisch weinig deelt. De breedgeschouderde Audi 90 quattro IMSA GTO was een van de meest intimiderende racers. Niet alleen voor andere circuitbezoekers, maar net zo voor de coureur. De 2,2-liter vijfcilinder produceerde meer dan 700 pk dankzij een enorme turbo. De uitlaat komt naar buiten waar ooit de passagier zou uitstappen. Schakelen? Dat deden coureurs in die tijd gewoon zelf.
Zeven van de dertien races
Hurley Haywood en Hans-Joachim Stuck klommen achter het stuur om zeven van de dertien races te winnen in 1989. Uiteindelijk wist Audi het seizoen niet te winnen, die eer ging naar het Amerikaanse merk Mercury. De Audi 90 quattro IMSA GTO beleefde slechts één glorieus seizoen, omdat het merk besloot zich liever te focussen op de DTM in het thuisland. Maar het was genoeg om de geweldige Audi 90 een prominente plek in de racegeschiedenis te geven. Tegenwoordig is de auto favoriet bij de marketingafdeling van het merk om zo nu en dan even naar te verwijzen met een speciaal modelletje. Bijvoorbeeld de Audi e-tron Vision Gran Turismo of de Audi TT Clubsport Turbo.
En nu is er dus de Audi RS 6 GTO, die ter ere van 40 jaar quattro is gebouwd. De parelmoerwitte koets met zwarte, donkergrijze en rode strepen zijn onmiskenbaar GTO, net als de zij-uitlaat (die niet uit de deur komt, maar uit de zijskirt) en de dichte velgen. Geheel in stijl wordt er een bredere bodykit op de Audi RS 6 GTO gemonteerd. Binnenin verwijderde Audi het interieur om plaats te maken voor een rolkooi en twee kuipstoelen. Vier had volgens ons ook prima gepast. Over motorische aanpassingen wordt niets gezegd.
Wat is de prijs van de Audi RS 6 GTO?
Oh, ja, ga maar eventjes zitten. We hebben slecht nieuws, want deze Audi RS 6 GTO gaat niet in productie. Het is een vingeroefening voor Audi-stagiaires in Neckarsulm. De enige hoop die bestaat, is dat tuners met het concept aan de slag gaan. We hopen het van harte.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Met de Audi RS 6 op zoek naar stationwagens in Amerika

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Die “dichte velgen” zijn turbofans, een aerodynamisch trucje uit de jaren ’80 om warme lucht (van de remmen) uit de wielkasten te onttrekken en tegelijkertijd downforce te creëren (doordat lucht onttrokken wordt uit de wielkasten ontstaat een onderdruk).
Feitje: De Brawn BGP 001 waarmee Button in 2009 wereldkampioen F1 werd had ook turbofans op de wielen zitten.