
Zeker, die Audi RS 6 GTO ziet er tof uit. Maar voordat we daar over beginnen, moeten we je vertellen over de Audi 90 quattro IMSA GTO – een van de mooiste raceauto’s ooit gebouwd. Hij dient als inspiratiebron voor deze opgepepte RS 6 en überhaupt is hij voor de autokenner een onmisbaar stukje autogeschiedenis. Het begon in 1988, toen het merk met de Audi 200 meedeed aan de Amerikaanse TransAm-raceklasse. De 200 met een vijfcilinder met 510 pk was zo dominant dat vierwielaandrijving verboden werd. Geen probleem, want dan stapte Audi toch gewoon over naar de IMSA-klasse?
Audi bouwde een buizenframe en monteerde daar een koets op die in de verte iets weg had van een platgeslagen Audi 90. Dit noemen ze ook wel een silhouette racer – een auto die lijkt op een straatvariant, maar technisch weinig deelt. De breedgeschouderde Audi 90 quattro IMSA GTO was een van de meest intimiderende racers. Niet alleen voor andere circuitbezoekers, maar net zo voor de coureur. De 2,2-liter vijfcilinder produceerde meer dan 700 pk dankzij een enorme turbo. De uitlaat komt naar buiten waar ooit de passagier zou uitstappen. Schakelen? Dat deden coureurs in die tijd gewoon zelf.
Zeven van de dertien races
Hurley Haywood en Hans-Joachim Stuck klommen achter het stuur om zeven van de dertien races te winnen in 1989. Uiteindelijk wist Audi het seizoen niet te winnen, die eer ging naar het Amerikaanse merk Mercury. De Audi 90 quattro IMSA GTO beleefde slechts één glorieus seizoen, omdat het merk besloot zich liever te focussen op de DTM in het thuisland. Maar het was genoeg om de geweldige Audi 90 een prominente plek in de racegeschiedenis te geven. Tegenwoordig is de auto favoriet bij de marketingafdeling van het merk om zo nu en dan even naar te verwijzen met een speciaal modelletje. Bijvoorbeeld de Audi e-tron Vision Gran Turismo of de Audi TT Clubsport Turbo.
En nu is er dus de Audi RS 6 GTO, die ter ere van 40 jaar quattro is gebouwd. De parelmoerwitte koets met zwarte, donkergrijze en rode strepen zijn onmiskenbaar GTO, net als de zij-uitlaat (die niet uit de deur komt, maar uit de zijskirt) en de dichte velgen. Geheel in stijl wordt er een bredere bodykit op de Audi RS 6 GTO gemonteerd. Binnenin verwijderde Audi het interieur om plaats te maken voor een rolkooi en twee kuipstoelen. Vier had volgens ons ook prima gepast. Over motorische aanpassingen wordt niets gezegd.
Wat is de prijs van de Audi RS 6 GTO?
Oh, ja, ga maar eventjes zitten. We hebben slecht nieuws, want deze Audi RS 6 GTO gaat niet in productie. Het is een vingeroefening voor Audi-stagiaires in Neckarsulm. De enige hoop die bestaat, is dat tuners met het concept aan de slag gaan. We hopen het van harte.


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Die “dichte velgen” zijn turbofans, een aerodynamisch trucje uit de jaren ’80 om warme lucht (van de remmen) uit de wielkasten te onttrekken en tegelijkertijd downforce te creëren (doordat lucht onttrokken wordt uit de wielkasten ontstaat een onderdruk).
Feitje: De Brawn BGP 001 waarmee Button in 2009 wereldkampioen F1 werd had ook turbofans op de wielen zitten.