
Zeker, die Audi RS 6 GTO ziet er tof uit. Maar voordat we daar over beginnen, moeten we je vertellen over de Audi 90 quattro IMSA GTO – een van de mooiste raceauto’s ooit gebouwd. Hij dient als inspiratiebron voor deze opgepepte RS 6 en überhaupt is hij voor de autokenner een onmisbaar stukje autogeschiedenis. Het begon in 1988, toen het merk met de Audi 200 meedeed aan de Amerikaanse TransAm-raceklasse. De 200 met een vijfcilinder met 510 pk was zo dominant dat vierwielaandrijving verboden werd. Geen probleem, want dan stapte Audi toch gewoon over naar de IMSA-klasse?
Audi bouwde een buizenframe en monteerde daar een koets op die in de verte iets weg had van een platgeslagen Audi 90. Dit noemen ze ook wel een silhouette racer – een auto die lijkt op een straatvariant, maar technisch weinig deelt. De breedgeschouderde Audi 90 quattro IMSA GTO was een van de meest intimiderende racers. Niet alleen voor andere circuitbezoekers, maar net zo voor de coureur. De 2,2-liter vijfcilinder produceerde meer dan 700 pk dankzij een enorme turbo. De uitlaat komt naar buiten waar ooit de passagier zou uitstappen. Schakelen? Dat deden coureurs in die tijd gewoon zelf.
Zeven van de dertien races
Hurley Haywood en Hans-Joachim Stuck klommen achter het stuur om zeven van de dertien races te winnen in 1989. Uiteindelijk wist Audi het seizoen niet te winnen, die eer ging naar het Amerikaanse merk Mercury. De Audi 90 quattro IMSA GTO beleefde slechts één glorieus seizoen, omdat het merk besloot zich liever te focussen op de DTM in het thuisland. Maar het was genoeg om de geweldige Audi 90 een prominente plek in de racegeschiedenis te geven. Tegenwoordig is de auto favoriet bij de marketingafdeling van het merk om zo nu en dan even naar te verwijzen met een speciaal modelletje. Bijvoorbeeld de Audi e-tron Vision Gran Turismo of de Audi TT Clubsport Turbo.
En nu is er dus de Audi RS 6 GTO, die ter ere van 40 jaar quattro is gebouwd. De parelmoerwitte koets met zwarte, donkergrijze en rode strepen zijn onmiskenbaar GTO, net als de zij-uitlaat (die niet uit de deur komt, maar uit de zijskirt) en de dichte velgen. Geheel in stijl wordt er een bredere bodykit op de Audi RS 6 GTO gemonteerd. Binnenin verwijderde Audi het interieur om plaats te maken voor een rolkooi en twee kuipstoelen. Vier had volgens ons ook prima gepast. Over motorische aanpassingen wordt niets gezegd.
Wat is de prijs van de Audi RS 6 GTO?
Oh, ja, ga maar eventjes zitten. We hebben slecht nieuws, want deze Audi RS 6 GTO gaat niet in productie. Het is een vingeroefening voor Audi-stagiaires in Neckarsulm. De enige hoop die bestaat, is dat tuners met het concept aan de slag gaan. We hopen het van harte.


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Die “dichte velgen” zijn turbofans, een aerodynamisch trucje uit de jaren ’80 om warme lucht (van de remmen) uit de wielkasten te onttrekken en tegelijkertijd downforce te creëren (doordat lucht onttrokken wordt uit de wielkasten ontstaat een onderdruk).
Feitje: De Brawn BGP 001 waarmee Button in 2009 wereldkampioen F1 werd had ook turbofans op de wielen zitten.