
Als jij van mening bent dat de nieuwe Audi RS 6 met z’n 600 pk een beetje sneu is, dan heb je duidelijk even een meditatiemomentje nodig. Tenminste, dat dachten we. Audi Sport staat er niet om bekend dat ze hun gamma klein houden, dus zullen we uiteindelijk een Audi RS 6 Performance krijgen, zoals voorheen. De laatste keer voegde deze variant 40 pk toe aan de reguliere RS 6.
‘Er is een grote vraag naar’, zegt de directeur van Audi Sport, Oliver Hoffman. ‘Voorheen verkocht de Performance-variant erg goed, dus misschien gaan we er nog een maken.’
‘We hebben het basismodel opgevoerd naar 600 pk, maar ik weet dat jullie altijd meer willen. En we moeten luisteren naar de wensen van onze klanten.’
De ‘normale’ Audi RS 6
Ondertussen is Hoffman wel erg tevreden met de reacties op de normale RS 6, die van 0 naar 100 gaat in 3,6 seconden. Het woord ‘normaal’ heeft nog nooit zo misplaatst gevoeld.
‘We zijn erg trots op deze auto’, zegt hij. ‘We hebben hard gewerkt en naar mijn idee is het een perfect design, perfect passend in elk detail. We hebben dit segment gecreëerd met de Audi RS 6 en het is het icoon van RS.’
De RS 6 slaat ook enorm goed aan in de Verenigde Staten. ‘Iedereen zei altijd dat je geen stationwagens kunt verkopen in de Verenigde Staten’, zegt Hoffman. ‘Maar ze zijn er helemaal gek op.’
De toekomst is gericht op hybrides
De wensen van de klanten hebben geleid tot het agressievere, bredere uiterlijk, dat alleen het dak, de achterklep en de voordeuren gemeen heeft met de A6 Avant. De nieuwe RS 7 heeft een even mannelijk uiterlijk gekregen en Hoffman bevestigt dat dit zeker het einde betekent voor de Audi RS 6 sedan. ‘In markten als China kun je deze auto verkopen als limousine en dan is het een vernieuwende interpretatie van het limousine-design.’
De RS 6 is ook het begin van de route naar elektrische aandrijving voor Audi Sport. Het milde hybridesysteem vormt de eerste stap naar de volledig elektrische e-tron GT, die in 2020 op de markt komt.
‘We gaan in de toekomst komen met plug-in hybrides in dit segment’, zegt hij. ‘Het is logisch voor een auto met dit gewicht, het zal de prestaties alleen maar ten goede komen. Met deze auto zitten we aan het begin van deze stap. We hebben het hier echt over de volgende generatie van de RS-modellen.’
Meer van TopGear


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)
