
Als jij van mening bent dat de nieuwe Audi RS 6 met z’n 600 pk een beetje sneu is, dan heb je duidelijk even een meditatiemomentje nodig. Tenminste, dat dachten we. Audi Sport staat er niet om bekend dat ze hun gamma klein houden, dus zullen we uiteindelijk een Audi RS 6 Performance krijgen, zoals voorheen. De laatste keer voegde deze variant 40 pk toe aan de reguliere RS 6.
‘Er is een grote vraag naar’, zegt de directeur van Audi Sport, Oliver Hoffman. ‘Voorheen verkocht de Performance-variant erg goed, dus misschien gaan we er nog een maken.’
‘We hebben het basismodel opgevoerd naar 600 pk, maar ik weet dat jullie altijd meer willen. En we moeten luisteren naar de wensen van onze klanten.’
De ‘normale’ Audi RS 6
Ondertussen is Hoffman wel erg tevreden met de reacties op de normale RS 6, die van 0 naar 100 gaat in 3,6 seconden. Het woord ‘normaal’ heeft nog nooit zo misplaatst gevoeld.
‘We zijn erg trots op deze auto’, zegt hij. ‘We hebben hard gewerkt en naar mijn idee is het een perfect design, perfect passend in elk detail. We hebben dit segment gecreëerd met de Audi RS 6 en het is het icoon van RS.’
De RS 6 slaat ook enorm goed aan in de Verenigde Staten. ‘Iedereen zei altijd dat je geen stationwagens kunt verkopen in de Verenigde Staten’, zegt Hoffman. ‘Maar ze zijn er helemaal gek op.’
De toekomst is gericht op hybrides
De wensen van de klanten hebben geleid tot het agressievere, bredere uiterlijk, dat alleen het dak, de achterklep en de voordeuren gemeen heeft met de A6 Avant. De nieuwe RS 7 heeft een even mannelijk uiterlijk gekregen en Hoffman bevestigt dat dit zeker het einde betekent voor de Audi RS 6 sedan. ‘In markten als China kun je deze auto verkopen als limousine en dan is het een vernieuwende interpretatie van het limousine-design.’
De RS 6 is ook het begin van de route naar elektrische aandrijving voor Audi Sport. Het milde hybridesysteem vormt de eerste stap naar de volledig elektrische e-tron GT, die in 2020 op de markt komt.
‘We gaan in de toekomst komen met plug-in hybrides in dit segment’, zegt hij. ‘Het is logisch voor een auto met dit gewicht, het zal de prestaties alleen maar ten goede komen. Met deze auto zitten we aan het begin van deze stap. We hebben het hier echt over de volgende generatie van de RS-modellen.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De Aston Martin Valhalla met 1.000+ pk blijkt spotgoedkoop te zijn

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Met de Audi RS 6 op zoek naar stationwagens in Amerika

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Pijnlijke statistieken: mensen willen massaal van EasyPark af na de extreme prijsverhoging

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)
