Audi RS 6 Performance komt, maak je geen zorgen

Want 600 pk en 300 km/u is toch wat lafjes

Audi RS6
Audi RS6
Audi RS6
Audi RS6
Audi RS6
Audi RS6

Als jij van mening bent dat de nieuwe Audi RS 6 met z’n 600 pk een beetje sneu is, dan heb je duidelijk even een meditatiemomentje nodig. Tenminste, dat dachten we. Audi Sport staat er niet om bekend dat ze hun gamma klein houden, dus zullen we uiteindelijk een Audi RS 6 Performance krijgen, zoals voorheen. De laatste keer voegde deze variant 40 pk toe aan de reguliere RS 6.

‘Er is een grote vraag naar’, zegt de directeur van Audi Sport, Oliver Hoffman. ‘Voorheen verkocht de Performance-variant erg goed, dus misschien gaan we er nog een maken.’

‘We hebben het basismodel opgevoerd naar 600 pk, maar ik weet dat jullie altijd meer willen. En we moeten luisteren naar de wensen van onze klanten.’

De ‘normale’ Audi RS 6

Ondertussen is Hoffman wel erg tevreden met de reacties op de normale RS 6, die van 0 naar 100 gaat in 3,6 seconden. Het woord ‘normaal’ heeft nog nooit zo misplaatst gevoeld.

‘We zijn erg trots op deze auto’, zegt hij. ‘We hebben hard gewerkt en naar mijn idee is het een perfect design, perfect passend in elk detail. We hebben dit segment gecreëerd met de Audi RS 6 en het is het icoon van RS.’

De RS 6 slaat ook enorm goed aan in de Verenigde Staten. ‘Iedereen zei altijd dat je geen stationwagens kunt verkopen in de Verenigde Staten’, zegt Hoffman. ‘Maar ze zijn er helemaal gek op.’

De toekomst is gericht op hybrides

De wensen van de klanten hebben geleid tot het agressievere, bredere uiterlijk, dat alleen het dak, de achterklep en de voordeuren gemeen heeft met de A6 Avant. De nieuwe RS 7 heeft een even mannelijk uiterlijk gekregen en Hoffman bevestigt dat dit zeker het einde betekent voor de Audi RS 6 sedan. ‘In markten als China kun je deze auto verkopen als limousine en dan is het een vernieuwende interpretatie van het limousine-design.’

De RS 6 is ook het begin van de route naar elektrische aandrijving voor Audi Sport. Het milde hybridesysteem vormt de eerste stap naar de volledig elektrische e-tron GT, die in 2020 op de markt komt.

‘We gaan in de toekomst komen met plug-in hybrides in dit segment’, zegt hij. ‘Het is logisch voor een auto met dit gewicht, het zal de prestaties alleen maar ten goede komen. Met deze auto zitten we aan het begin van deze stap. We hebben het hier echt over de volgende generatie van de RS-modellen.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws