
Wie A zegt, moet ook S en RS zeggen, vinden wij. Meestal gaat dat wel goed bij Audi, behalve bij de Audi A8, want daar blijft de autobouwer altijd steken bij de S8. Wat jammer is, want Audi heeft gekkere dingen gedaan met de A8, zoals er een W12-motor in leggen.
Maar dat er nooit een Audi RS 8 was, wil niet zeggen dat ze in Ingolstadt niet van een stevig potje fantaseren houden. De fantasie nam zelfs een tastbare vorm aan in 2013, toen ze een RS 8 bouwden op basis van een Audi S8. De sedan mocht echter nooit naar buiten en liet nooit zijn brede smoelwerk zien op een autobeurs.
Maar nu staat de Audi RS 8 plots zonder aankondiging bij Audi Forum Neckarsulm in Duitsland voor de viering van 25 jaar RS. De dealer plaatste een stel foto’s op Facebook met een paar regeltjes informatie. Het prototype op de foto’s produceert volgens de dealer 520 pk, net als de S8 uit die tijd.
Motorisch zal er voor dit prototype dus weinig veranderd zijn, al doet de Lamborghini-startknop in het interieur hopen op de V10 uit de Huracán (of de Audi R8). De designelementen van de Audi RS 6 uit die tijd zijn duidelijk aanwezig en de sedan staat flink laag bij de grond.
Waarom is er geen Audi RS 8?
Voormalig RS-baas Stephan Reil vertelde in 2013 dat een RS 20 tot 25 procent krachtiger moet zijn dan het S-model. Gezien het feit dat de V8 in de S8 toen al 520 pk leverde, zag Audi er geen heil in de auto nóg krachtiger te maken. Ook moeten alle RS-modellen goed presteren op het circuit en dat zou bij de RS 8 niet voldoende het geval zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een Audi A8 met W12-motor kun je nu voor een schijntje kopen

VIDEO: Kijk hoe de ‘mysterieuze’ nieuwe gepantserde Audi’s van justitie in actie komen

Kenners zullen gelijk zien wat er fout is met deze Audi A8 (maar ze hebben ongelijk)

Deze Audi S8 met 1.200+ pk kan van jou zijn (en het zou de krachtigste ter wereld zijn)

De nieuwe auto van koningin Máxima en prinses Beatrix is een hybride Audi A8

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
