Audi vindt de tijd rijp om de letters RS wat breder toe te passen: niet enkel meer hete hatchbacks en snelle zakensedans, maar ook de Q3 moet er nu aan geloven. De RS Q3 conceptcar, die later deze maand op de autoshow van Peking komt te staan, is een RS3 on steroids. Een opgepompt uiterlijk en een flinke bult pk’s maken ‘m tot een uniek geval. Als je de Juke-R – toch ook een kleine crossover-achtige met een achterlijk vermogen – even niet meerekent, tenminste.

De RS Q3 beschikt over de heerlijke 2.5 vijfcilinder turbomotor uit de TT RS en de RS3, voor de gelegenheid opgekieteld tot 360 pk. Deze is gekoppeld aan een zeventraps S-tronic-flipperkast en stuurt zijn krachten zo nodig naar alle vier de wielen. Van 0 naar 100 km/u torpedeert de RS Q3 zich in 5,2 seconden. Z’n top is niet minder dan 265 km/u.

Uiterlijk onderscheidt de oppomp-Q3 zich van zijn mindere broeders door de bekende zwarte honingraatgrille en een voorbumper met joekels van luchtinlaten. Rondom prijken verschillende spoilers, en de enorme 20-inch velgen zoeken het randje van het fatsoenlijke op. In het binnenste van de RS Q3 vinden we sportief aluminium, een paar hectare aan alcantara en een aantal felblauwe koolstofvezelaccenten. Geinig: aangezien de auto in Peking wordt onthuld, zijn de tellers in het Chinees.

Bij de persintroductie van de gewone Q3 in juli 2011 was er vreemd genoeg al een versie met 2.5 turbomotor voorhanden (nog zonder RS-badges), waarin we een paar meters gemaakt hebben. Hij had wat ruwe randjes en de aandrijflijn voelde aan alsof hij wilde ontsnappen, maar de kracht en het geluid waren niets minder dan verslavend. Aangezien Audi het idee van een ultrasnelle Q3 blijkbaar nog steeds niet heeft losgelaten, mogen we aannemen dat er serieuze productieplannen zijn. Mag best van ons.

Reacties

Meer van TopGear