Audi heeft zijn dikste auto nog net een stukje dikker gemaakt met grotere luchtinlaten, een nieuwe grille, een grote uitlaatpijpen en nog een kleine aanpassing – de krachtigste V8-motor die het merk ooit heeft gebouwd voor een straatauto. In navolging van de RS e-tron GT Performance is hier nu de Audi RS Q8 Performance. Het is de hoogste uitvoering van de hoogste Audi met meer vermogen en grip dan je ooit nodig gaat hebben in zo’n gigant.
Er is ook nog een opgefriste ‘gewone’ RS Q8, maar die krijgen wij hier in Nederland niet. Naast de veranderingen uit de eerste regel zijn er nieuwe lampen met laserlicht, nieuwe kleuropties, nieuwe optionele wielen, verschillende kleuren voor de accenten in de cabine en een aantal RS-specifieke extra’s zoals alcantara en schakellampjes. Verder is er een lichter uitlaatsysteem dat tevens een ‘intense sound’ moet geven. Die gaat je vast populair maken bij in de buurt.
Specificaties van de Audi RS Q8 Performance
De sterkste Audi Sport-benzineauto heeft een 4,0-liter twinturbo-V8 die zijn vermogen naar alle wielen stuurt. Die kracht is 640 pk en 850 Nm. Dat maakt hem dus ook sterker dan de RS 6 Avant, maar ook wat minder krachtiger dan de hybride Urus. Van 0 naar 100 km/u sprinten gaat in 3,6 seconden en de topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u. Is dat wat te traag voor je, dan verlegt Audi met het ‘dynamiek pakket’ de topsnelheid naar 305 km/u en komen er keramische remmen onder de SUV.
Schakelen gaat automatisch met acht versnellingen en sneller dan bij de vorige RS Q8. Een mechanisch centraal differentieel kan het vermogen verdelen tussen de voor- en achteras waarbij het merendeel van de power naar de achterwielen gaat. Wanneer de Audi merkt dat de wielen doorslippen, stuurt hij niet meer dan 70 procent van het koppel naar de voorwielen en 85 procent naar áchteren. Dit moet zorgen voor preciezer bochtenwerk en minder onderstuur. Precies wat je nodig hebt in een grote, zware SUV.
Wanneer komt de Audi RS Q8 Performance naar Nederland?
Een adaptieve luchtvering is standaard, maar is dat je niet geavanceerd genoeg, dan kun je kiezen voor het optionele ‘advanced pakket’. Audi voegt dan actieve rolstabilisatie (via twee elektromotoren en een 48 volt batterij) en een sportdifferentieel toe. Ergens aan het einde van dit jaar verwacht Audi, de RS Q8 Performance in Nederland te hebben. De prijzen worden later bekendgemaakt.
Reacties