
Audi heeft zijn dikste auto nog net een stukje dikker gemaakt met grotere luchtinlaten, een nieuwe grille, een grote uitlaatpijpen en nog een kleine aanpassing – de krachtigste V8-motor die het merk ooit heeft gebouwd voor een straatauto. In navolging van de RS e-tron GT Performance is hier nu de Audi RS Q8 Performance. Het is de hoogste uitvoering van de hoogste Audi met meer vermogen en grip dan je ooit nodig gaat hebben in zo’n gigant.
Er is ook nog een opgefriste ‘gewone’ RS Q8, maar die krijgen wij hier in Nederland niet. Naast de veranderingen uit de eerste regel zijn er nieuwe lampen met laserlicht, nieuwe kleuropties, nieuwe optionele wielen, verschillende kleuren voor de accenten in de cabine en een aantal RS-specifieke extra’s zoals alcantara en schakellampjes. Verder is er een lichter uitlaatsysteem dat tevens een ‘intense sound’ moet geven. Die gaat je vast populair maken bij in de buurt.
Specificaties van de Audi RS Q8 Performance
De sterkste Audi Sport-benzineauto heeft een 4,0-liter twinturbo-V8 die zijn vermogen naar alle wielen stuurt. Die kracht is 640 pk en 850 Nm. Dat maakt hem dus ook sterker dan de RS 6 Avant, maar ook wat minder krachtiger dan de hybride Urus. Van 0 naar 100 km/u sprinten gaat in 3,6 seconden en de topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u. Is dat wat te traag voor je, dan verlegt Audi met het ‘dynamiek pakket’ de topsnelheid naar 305 km/u en komen er keramische remmen onder de SUV.
Schakelen gaat automatisch met acht versnellingen en sneller dan bij de vorige RS Q8. Een mechanisch centraal differentieel kan het vermogen verdelen tussen de voor- en achteras waarbij het merendeel van de power naar de achterwielen gaat. Wanneer de Audi merkt dat de wielen doorslippen, stuurt hij niet meer dan 70 procent van het koppel naar de voorwielen en 85 procent naar áchteren. Dit moet zorgen voor preciezer bochtenwerk en minder onderstuur. Precies wat je nodig hebt in een grote, zware SUV.
Wanneer komt de Audi RS Q8 Performance naar Nederland?
Een adaptieve luchtvering is standaard, maar is dat je niet geavanceerd genoeg, dan kun je kiezen voor het optionele ‘advanced pakket’. Audi voegt dan actieve rolstabilisatie (via twee elektromotoren en een 48 volt batterij) en een sportdifferentieel toe. Ergens aan het einde van dit jaar verwacht Audi, de RS Q8 Performance in Nederland te hebben. De prijzen worden later bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht

De Abt Audi RS Q8-R is hier

Audi RS Q8

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
