
Het blijft altijd een onderlinge strijd welk merk het snelste rondje kan rijden over de Nürburgring Nordschleife. Misschien verkoopt de auto daardoor beter omdat kopers van die modellen dan weten dat ze sneller van werk naar huis kunnen rijden, maar dat is gokken. Wat we wel weten, is dat Frank Stippler een nieuwe Nürburgring-record heeft gevestigd in de nieuwe Audi RS 3 sedan. Hij reed een rondje op de Nordschleife in een tijd van 7.33,123. Dat is veel sneller dan zijn concurrentie.
Als je het helemaal eerlijk wilt vergelijken, moet je de compact klasse verdelen in drie groepen: voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De snelste is nu de Audi met 7.33. Hierna volgt een BMW M2 met 7.38, maar die heeft achterwielaandrijving. Op de derde plek staat een Honda Civic Type-R met voorwielaandrijving, die heeft 7.44 nodig voor een rondje.
De Audi RS 3 sedan is veel sneller geworden
Wat natuurlijk wel een eerlijk vergelijking is, is de tijd van de huidige RS 3 sedan en naast de tijd van de nieuwe leggen. De huidige RS 3 Limousine doet er 7.40 over. Dat is zeven seconden langzamer dan het pre-productiemodel. En dat zonder extra vermogen. De aandrijflijn blijft gewoon dezelfde bekende vijfcilinder turbo met 400 pk en 500 Nm koppel.
Hoe heeft Audi dit dan geflikt? Om te beginnen is het chassis verbeterd. Daarnaast krijgt de RS 3 Brake Torque Vectoring. Bij vierwielaandrijvers wil het nog al snel voorkomen dat ze last hebben van onderstuur bij hoge bochten snelheden. Bij dit systeem remen de binnenste wielen af en krijgen de buitenste wielen extra vermogen. Op deze manier trekt de auto zich door de bocht heen, verminderd het onderstuur en kom je sneller een bocht uit.

Naast het ronderecord heeft Stippler ook het record voor de Hoogste Sprong Op De Nordschleife gevestigd | Foto: © Audi
Deze RS 3 in speciale Nürburgring-kleurstelling is dus nog maar een pre-productiemodel, maar de klantenversie komt er snel aan. Aan het einde van augustus kun je de vernieuwde RS 3 bestellen. Ergens in oktober kun je de auto bewonderen bij een Audi-dealer. Wat je gaat betalen voor de snelste compacte auto op de Nordschleife, houdt Audi nog even geheim.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
