
Het blijft altijd een onderlinge strijd welk merk het snelste rondje kan rijden over de Nürburgring Nordschleife. Misschien verkoopt de auto daardoor beter omdat kopers van die modellen dan weten dat ze sneller van werk naar huis kunnen rijden, maar dat is gokken. Wat we wel weten, is dat Frank Stippler een nieuwe Nürburgring-record heeft gevestigd in de nieuwe Audi RS 3 sedan. Hij reed een rondje op de Nordschleife in een tijd van 7.33,123. Dat is veel sneller dan zijn concurrentie.
Als je het helemaal eerlijk wilt vergelijken, moet je de compact klasse verdelen in drie groepen: voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De snelste is nu de Audi met 7.33. Hierna volgt een BMW M2 met 7.38, maar die heeft achterwielaandrijving. Op de derde plek staat een Honda Civic Type-R met voorwielaandrijving, die heeft 7.44 nodig voor een rondje.
De Audi RS 3 sedan is veel sneller geworden
Wat natuurlijk wel een eerlijk vergelijking is, is de tijd van de huidige RS 3 sedan en naast de tijd van de nieuwe leggen. De huidige RS 3 Limousine doet er 7.40 over. Dat is zeven seconden langzamer dan het pre-productiemodel. En dat zonder extra vermogen. De aandrijflijn blijft gewoon dezelfde bekende vijfcilinder turbo met 400 pk en 500 Nm koppel.
Hoe heeft Audi dit dan geflikt? Om te beginnen is het chassis verbeterd. Daarnaast krijgt de RS 3 Brake Torque Vectoring. Bij vierwielaandrijvers wil het nog al snel voorkomen dat ze last hebben van onderstuur bij hoge bochten snelheden. Bij dit systeem remen de binnenste wielen af en krijgen de buitenste wielen extra vermogen. Op deze manier trekt de auto zich door de bocht heen, verminderd het onderstuur en kom je sneller een bocht uit.

Naast het ronderecord heeft Stippler ook het record voor de Hoogste Sprong Op De Nordschleife gevestigd | Foto: © Audi
Deze RS 3 in speciale Nürburgring-kleurstelling is dus nog maar een pre-productiemodel, maar de klantenversie komt er snel aan. Aan het einde van augustus kun je de vernieuwde RS 3 bestellen. Ergens in oktober kun je de auto bewonderen bij een Audi-dealer. Wat je gaat betalen voor de snelste compacte auto op de Nordschleife, houdt Audi nog even geheim.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

Speed Week 2022: op roadtrip naar Tsjechië met een M4 CSL, GT4 RS en meer

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt
