Het blijft altijd een onderlinge strijd welk merk het snelste rondje kan rijden over de Nürburgring Nordschleife. Misschien verkoopt de auto daardoor beter omdat kopers van die modellen dan weten dat ze sneller van werk naar huis kunnen rijden, maar dat is gokken. Wat we wel weten, is dat Frank Stippler een nieuwe Nürburgring-record heeft gevestigd in de nieuwe Audi RS 3 sedan. Hij reed een rondje op de Nordschleife in een tijd van 7.33,123. Dat is veel sneller dan zijn concurrentie.
Als je het helemaal eerlijk wilt vergelijken, moet je de compact klasse verdelen in drie groepen: voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De snelste is nu de Audi met 7.33. Hierna volgt een BMW M2 met 7.38, maar die heeft achterwielaandrijving. Op de derde plek staat een Honda Civic Type-R met voorwielaandrijving, die heeft 7.44 nodig voor een rondje.
De Audi RS 3 sedan is veel sneller geworden
Wat natuurlijk wel een eerlijk vergelijking is, is de tijd van de huidige RS 3 sedan en naast de tijd van de nieuwe leggen. De huidige RS 3 Limousine doet er 7.40 over. Dat is zeven seconden langzamer dan het pre-productiemodel. En dat zonder extra vermogen. De aandrijflijn blijft gewoon dezelfde bekende vijfcilinder turbo met 400 pk en 500 Nm koppel.
Hoe heeft Audi dit dan geflikt? Om te beginnen is het chassis verbeterd. Daarnaast krijgt de RS 3 Brake Torque Vectoring. Bij vierwielaandrijvers wil het nog al snel voorkomen dat ze last hebben van onderstuur bij hoge bochten snelheden. Bij dit systeem remen de binnenste wielen af en krijgen de buitenste wielen extra vermogen. Op deze manier trekt de auto zich door de bocht heen, verminderd het onderstuur en kom je sneller een bocht uit.
Naast het ronderecord heeft Stippler ook het record voor de Hoogste Sprong Op De Nordschleife gevestigd | Foto: © Audi
Deze RS 3 in speciale Nürburgring-kleurstelling is dus nog maar een pre-productiemodel, maar de klantenversie komt er snel aan. Aan het einde van augustus kun je de vernieuwde RS 3 bestellen. Ergens in oktober kun je de auto bewonderen bij een Audi-dealer. Wat je gaat betalen voor de snelste compacte auto op de Nordschleife, houdt Audi nog even geheim.
Reacties