Hoe lang hebben we wel niet moeten wachten op een écht snelle versie van de Audi A3? Best lang. Maar dat is nu eenmaal Audi’s trucje met de RS-versies: die komen pas als de betreffende modellijn op zijn einde loopt.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: het was het wachten waard. De nieuwe RS3 wordt namelijk niet uitgerust met een opgefokte viercilinder; nee, hij krijgt het juweeltje van een vijfpitter uit de TT-RS. Oh joy! Als je goed hebt opgelet, weet je wat dat betekent: 2,5 liter, 340 pk en een hele dikke 450 Nm. Uiteraard hangt achter dit meesterlijke blok een zeventraps dsg-bak, die de power weer doorstuurt naar allevier de wielen. Dit alles is goed voor een sprintje van 0 naar 100 in 4,6 seconden en een (uiteraard begrensde) top van 250 km/u.

Verbruik? Zou je niets moeten kunnen schelen, maar met 9,1 l/100 km valt het eigenlijk nog best mee. Niet dat je dat ooit haalt natuurlijk, daar is je rechtervoet veel te zwaar voor.

Het exterieur van de RS3 is behoorlijk gewijzigd ten opzichte van de standaard A3; bredere wielkasten, wat unieke spoilers en een dikke set 19-inch velgen laten geen twijfel bestaan over z’n potentieel. De bandjes zijn flinterdun en het onderstel is 2,5 centimeter verlaagd. Van binnen is het leer wat de klok slaat, en vind je bovendien een heuse stopwatch om je ro(to)ndetijden te meten.

Geheel des Audi’s doet de prijs weer aardig zeer: 68.900 euro, daar heb je ook zomaar een A5 Cabrio met dikke zescilinder voor. Of iets anders leuks. Of dus een ver-schrik-ke-lijk snelle A3. Aan jou de keus. Wees gerust, je hebt nog even: in april 2011 mag je naar de showroom.

Reacties

Meer van TopGear