TopGear reed zojuist de nieuwe Audi RS4. In het komende nummer lees je er alles over, hier alvast de highlights.

Testobject: Audi RS4
Uitvoering: een rode
Locatie: Red Bull Ring, Oostenrijk
Weersomstandigheden: zonnig, paar wolkjes die zich later zouden ontwikken tot griezelonweer des verderfs. Maar toen waren wij alweer binnen.

Wat reden we?
De nieuwe RS4 dus, sinds het verschijnen van de RS2 in 1994 zo’n beetje de vaandeldrager van het ‘we brullen niet alleen dat we sportief zijn, we zijn het ook echt – en dat hoeft niet ten koste te gaan van enig praktisch nut’-gevoel dat Audi zo graag uitdraagt. Hij is in feite het stationbroertje van de RS5; zelfde motor, zelfde onderstel. Alleen dan met vier deuren en een berg bagageruimte. En een stuk meer ‘heritage’.

Beviel het?
Tsja, 450 pk uit een 4,2-liter V8, 0-100 km/u in 4,7 seconden, een top van 250 km/u (of 280, als je extra betaalt), zeventraps S-tronicbak, vierwielaandrijving en een berg elektronica die er samen voor zorgen dat de grip oneindig lijkt – what’s not to like? Daarnaast ziet hij er érg lekker uit. Met name de brede wielkasten, die dankzij hun ‘rechtlijnigheid’ een in het geheel niet toevallige knipoog naar de oer-quattro zijn, staan hem fantastisch. Hij is bloedsnel, zo eenvoudig te rijden dat je er een zuigeling probleemloos mee op pad kunt sturen om eens een keer zijn eigen luiers te gaan halen en de V8 klinkt heerlijk. Al had het van ons nog wel iets bruter gemogen.

Nog bijzonderheden?
De vlag kan uit, want Audi heeft het eindelijk voor elkaar gekregen de elektronische besturing ‘gevoel’ mee te geven. We zitten daar altijd op te mopperen, maar bij de RS4 klopt het heel aardig. Goed, op parkeersnelheid voelt hij weer zo licht dat het wel een invalidenwagentje lijkt, wat niet echt natuurlijk is, maar op snelheid, als het er op aankomt, is het ergste kunstmatige er gelukkig af. Fijn!

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De RS4 komt in september, prijzen beginnen bij € 110.220. Da’s stevig, maar voor een vergelijkbare Mercedes C 63 AMG betaal je 10 mille meer en een BMW M3 is er niet als station. Uiteraard kun je met de immense optielijst (om nog maar te zwijgen van de Audi Exclusive-mogelijkheden) dat bedrag nog aardig opkrikken. Zo zagen we er een met een helemaal zwarte grille in dat fraaie ‘RS2’-blauw, met blauw alcantara op hoogglansblauw gespoten kuipstoelen. Mooi..! Maar we hebben niet eens durven vragen wat dát mocht kosten…

Kom maar door met dat eindoordeel dan! 
De nieuwe RS4 is weer een wondertje van competentie. Elke debiel kan er knalhard mee rijden, met riant ruimte voor drie andere debielen en een enorme puist debiliteit in de bagageruimte. De RS4 heeft altijd hoog op ons lijstje ‘Als we het geld toch eens hadden…’ gestaan en deze nieuwe is geen uitzondering.

 

Reacties

Meer van TopGear