Audi RS4 Avant voor snelle families

De nieuwste telg in een lange rij potente Audi’s is hier. Dit is de derde generatie RS4 Avant, en hij neemt mee: 450 pk, 430 Nm en een 0-tot-100-tijd van 4,7 seconden. Mein Himmel!

Sinds de originele RS2 hebben hete stationwagons uit Ingolstadt een klein en bandenrokerig plekje in ons hart. De nieuwe RS4 Avant belooft veel goeds: hij maakt gebruik van de smeuïge, heerlijk klinkende 4,2-liter V8 (zonder turbo’s) die al tijdenlang in snelle Audi’s te vinden is. Het blok stuurt z’n krachten via een zeventraps S-tronic-versnellingsbak richting alle wielen. Want natuurlijk heeft de RS4 altijd quattro met een centraal differentieel, waarmee maximaal 70 procent van de pk’s op de voorwielen of 85 procent op de achterwielen terechtkomt. Normaal gezien is de verhouding 40/60.

Een topsnelheid van 250 km/u komt belachelijk snel in zicht, maar als je wat extra eurootjes richting Audi duwt, willen ze de begrenzer wel iets voor je oprekken naar 280 km/u. Launch control is standaard, evenals flippertjes om zelf mee door de versnellingen te jakkeren. Het verbruik van de 4.2 V8 is misschien niet denderend laag – als de fabriek als gemiddelde al 11 l/100 km opgeeft, wat zal het dan in de praktijk wel niet zijn? – maar wij vinden dat je daarover niet moet mekkeren als je zo’n auto wilt hebben. Zo.

De RS4 Avant is uitgerust met allerlei RS-specifieke carrosseriedelen en een set indrukwekkende 20-inch velgen. Het instelbare onderstel bestaat grotendeels uit aluminium en hangt de auto 20 millimeter dichter bij de grond vergeleken met een gewone A4 Avant. Enorme remmen met vooraan acht zuigers per klauw zijn standaard, maar optioneel kun je ook voor de bekende keramische schijven (van bijna 15 inch!) kiezen.

Aan boord verkeer je in een oase van leer, alcantara en aluminium, omringd door alle elektronische snufjes die je je kunt bedenken. Zo zit er in Audi’s MMI onboard navi-infotainment-dinges een stopwatch voor je rondetijden en kun je (optioneel) volop op internet surfen, mocht je dat graag willen. Ga je toch liever gewoon rijden in je RS4, dan kan volgens Audi het esp-systeem eventueel volledig uitgeschakeld worden. Jottem!

Vanaf de herfst van 2012 is de RS4 Avant verkrijgbaar. In Duitsland moet hij 76.600 euro opbrengen; de Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken