
Na een paar jaar sportauto’s pesten is de Audi SQ2 toe aan een opfrissessie. De compacte crossover met kapsones wordt alom gewaardeerd, dus het zou vreemd zijn als Audi het recept geheel zou omgooien. Dat doen ze dan ook niet: de Audi SQ2 facelift blijft voor een groot deel hetzelfde.
De opvallendste wijziging is ook meteen in your face, want de neus van de SQ2 oogt een stuk voller en agressiever dan voorheen. Tussen de grille en de motorkap werden smalle luchtopeningen toegevoegd (goed kijken) en de twee zwarte plastic opzetstukken aan weerszijden van de bumper zijn puntiger en agressiever. De grille kreeg een honingraatpatroon waarin bijen ter grootte van spreeuwen zich thuis zouden voelen. Audi’s hoofdattractie blijft natuurlijk led-licht, dus zijn matrix-koplampen met scherp getekende segmenten voortaan standaard. En ja, ze doen een dansje bij het ontgrendelen.
Op technisch vlak veranderde er weinig aan de Audi SQ2 facelift. Hij heeft nog steeds een 2,0-liter TSI-motor met 300 pk en 400 Nm, gekoppeld aan een zeventraps S-tronic-transmissie. Die combinatie is nu goed voor een top van 250 km/u en een 0-100-tijd van 4,9 seconden – voorheen was dat 4,8 seconden. De iets tragere acceleratie is ongetwijfeld te wijten aan de Europese emissie-eisen; iets vergelijkbaars zagen we eerder bij de Audi S3. Audi belooft wel een ‘voller geluid naarmate de snelheid toeneemt’, met dank aan kleppen in het uitlaatsysteem.
Van het minuscule verschil in acceleratie zul je weinig merken. De SQ2 heeft verder nog steeds een met 20 millimeter verlaagd sportonderstel, quattro-aandrijving en progressieve besturing. De rij-modi zorgen voor een veelzijdig karakter en je krijgt de nieuwste veiligheidsfoefjes en Audi Connect-diensten. De Audi SQ2 facelift komt begin 2021 naar de dealers, maar is vanaf december al te bestellen. Een prijs is nog niet bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi SQ2 vs Merc-AMG A 35 vs VW Golf R vs Cupra Ateca

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

Abt Audi SQ2 krijgt een lef-injectie

Audi SQ2 vs Mercedes-AMG A 35

De snelste Audi’s van dit moment

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

De snelste Audi’s van dit moment

Audi SQ2: prijs is bekend

Audi SQ2 is een SQ7 in zakformaat

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s
