
Na een paar jaar sportauto’s pesten is de Audi SQ2 toe aan een opfrissessie. De compacte crossover met kapsones wordt alom gewaardeerd, dus het zou vreemd zijn als Audi het recept geheel zou omgooien. Dat doen ze dan ook niet: de Audi SQ2 facelift blijft voor een groot deel hetzelfde.
De opvallendste wijziging is ook meteen in your face, want de neus van de SQ2 oogt een stuk voller en agressiever dan voorheen. Tussen de grille en de motorkap werden smalle luchtopeningen toegevoegd (goed kijken) en de twee zwarte plastic opzetstukken aan weerszijden van de bumper zijn puntiger en agressiever. De grille kreeg een honingraatpatroon waarin bijen ter grootte van spreeuwen zich thuis zouden voelen. Audi’s hoofdattractie blijft natuurlijk led-licht, dus zijn matrix-koplampen met scherp getekende segmenten voortaan standaard. En ja, ze doen een dansje bij het ontgrendelen.
Op technisch vlak veranderde er weinig aan de Audi SQ2 facelift. Hij heeft nog steeds een 2,0-liter TSI-motor met 300 pk en 400 Nm, gekoppeld aan een zeventraps S-tronic-transmissie. Die combinatie is nu goed voor een top van 250 km/u en een 0-100-tijd van 4,9 seconden – voorheen was dat 4,8 seconden. De iets tragere acceleratie is ongetwijfeld te wijten aan de Europese emissie-eisen; iets vergelijkbaars zagen we eerder bij de Audi S3. Audi belooft wel een ‘voller geluid naarmate de snelheid toeneemt’, met dank aan kleppen in het uitlaatsysteem.
Van het minuscule verschil in acceleratie zul je weinig merken. De SQ2 heeft verder nog steeds een met 20 millimeter verlaagd sportonderstel, quattro-aandrijving en progressieve besturing. De rij-modi zorgen voor een veelzijdig karakter en je krijgt de nieuwste veiligheidsfoefjes en Audi Connect-diensten. De Audi SQ2 facelift komt begin 2021 naar de dealers, maar is vanaf december al te bestellen. Een prijs is nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Audi SQ2 vs Merc-AMG A 35 vs VW Golf R vs Cupra Ateca

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

Abt Audi SQ2 krijgt een lef-injectie

Audi SQ2 vs Mercedes-AMG A 35

De snelste Audi’s van dit moment

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

MTM Audi SQ2 doet een serieuze 480 pk

De snelste Audi’s van dit moment

Audi SQ2: prijs is bekend

Audi SQ2 is een SQ7 in zakformaat

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
