TopGear reed onlangs met de Audi SQ5 TDI. In het nummer dat in augustus uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag. Nu alvast de highlights.

Testobject: Audi Q5
Uitvoering: SQ5 TDI
Locatie: München
Weersomstandigheden: 24 graden, bewolkt maar droog

Wat reden we?
De eerste Audi SUV-achtige en tevens de eerste diesel-Audi die de letter ‘S’ mag dragen: de SQ5 TDI.

Beviel het?
Ontzettend. Een auto van het formaat Q5 gaat goed samen met een koppelrijke diesel, en de 3,0-liter V6 biturbo van Audi is precies dat. Naast 313 pk levert het blok maar liefst 650 Nm over een breed toerengebied. Gekoppeld aan een smeuïge achttraps Tiptronic-automaat – dus geen S-tronic dubbelkoppelgeval – zorgt dit bij elke snelheid voor een gewelddadige duw in je rug.

Nog bijzonderheden?
Ten opzichte van de standaard Q5 – die overigens gefacelift is en over nieuwe 2.0 TFSI- en 3.0 TFSI-motoren beschikt – valt vooral de besturing op. Hoewel nog altijd wat gevoelloos (ach, het is geen hot hatch) is ie in de SQ5 gewichtiger, minder abrupt, een stuk prettiger. Ook een dikke pluim verdient het uitlaatgeluid. Het mag dan met een sound actuator aangedikt zijn; zo’n verslavende, diep donkere speedboot-roffel is te mooi om daar een punt van te maken.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De SQ5 TDI is uiteraard de topper van de modelreeks, die begin 2013 zijn opwachting maakt voor een nog onbekende prijs. Daarnaast is de Q5 er ook als Hybrid, of met een van de twee benzine-/drie dieselmotoren: 2.0 TFSI (225 pk), 3.0 TFSI (272 pk), 2.0 TDI (143 en 177 pk) en 3.0 TDI (245 pk). Alleen de ‘minste’ diesel heeft geen Quattro-aandrijving. Vanaf september staan de auto’s bij de dealer; prijzen beginnen in Nederland bij 46.500 euro.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Waar auto’s als de BMW X5/X6 M ons altijd een beetje doen grinniken – wat een onzin, zo veel vermogen in zo’n bakbeest proppen en het ‘sportief’ noemen – raakt de SQ5 TDI wel de goede snaar. Hij is niet té groot, rijdt mede daardoor verrassend goed en gaat als de brandweer (0-100 km/u in 5,1 seconden, hallo zeg). In combinatie met het bekende Audi-kwaliteitsgevoel maakt dit de SQ5 TDI een van de fijnere SUV’s van het moment.

Reacties