
Plus betekent: erbij, meer, extra. Dus de Audi SQ5 TDI Plus betekent: een nog snellere diesel. Zou je denken. En daar heeft Audi nu een prijskaartje aangehangen. Het moment van timing is niet heel handig nu de hele wereld moord en brand schreeuwt over diesels en de eraan klevende VW-schandalen, maar dat vergeet je snel. Als je in de SQ5 TDI Plus rijdt.
Want: van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden is vrij rap en vergt al je aandacht. Want het blijft een SUV. Niet heel groot, niet heel klein, maar wel SUV. En als je daarmee een bocht door wilt, nou ja, je snapt het wel. Hoewel de standaard Audi SQ5 TDI best aardig de hoek om gaat – zonder met z’n buitenspiegels over de grond te schuren. De topsnelheid van de SQ5 TDI Plus is begrensd op 250 km/u. Naar wat schetst onze verbazing: die normale SQ5 TDI is net zo snel! Ook in 5,1 naar de 100, ook op 250 begrensd. Je krijgt alleen meer pk's (en een hoger verbruik, fijn dank).
Goed, om tot die onbetamelijke snelheden en acceleratietijden te komen heb je wel een heel flinke diesel nodig: de V6 biturbo van Audi, die levert bij deze Plus-versie 340 pk en 700 Nm. 24 pk meer dan de gewone SQ5 (die 313 pk had en nu wordt opgewaardeerd naar 326 pk). Een lekker staaltje Audi-chiptuning zullen we maar zeggen. Hier zien we de Plus dan wel.
Snel dieselen heeft een prijs. Een flinke ook. Bijna een ton kost Audi’s snelste Q5-model. 96.360 euro om precies te zijn. Daar kun je dan wel bijna drie Golfjes GTI voor kopen, maar daarmee hou je de SQ5 TDI Plus dus niet bij. Wil je toch de gewone SQ5 TDI, ook geen stakker, dan maakt Audi je 88.990 euro lichter. Met deze prijzen ben je niet alleen verzekerd van een flink legere spaarpot, maar krijg je ook een unieke, vijfpersoons dieselracer. Alleen: waarom zou je deze kopen? De prijs en pk's zijn Plus en z'n interieur heeft hier en daar vast een extra glimmer, maar de prestaties zijn niet Plus. Dus lekker de normale kopen als jouw hersenen wel Plus zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

De ergste neppe uitlaten? Die zitten op deze Audi

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
