
Plus betekent: erbij, meer, extra. Dus de Audi SQ5 TDI Plus betekent: een nog snellere diesel. Zou je denken. En daar heeft Audi nu een prijskaartje aangehangen. Het moment van timing is niet heel handig nu de hele wereld moord en brand schreeuwt over diesels en de eraan klevende VW-schandalen, maar dat vergeet je snel. Als je in de SQ5 TDI Plus rijdt.
Want: van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden is vrij rap en vergt al je aandacht. Want het blijft een SUV. Niet heel groot, niet heel klein, maar wel SUV. En als je daarmee een bocht door wilt, nou ja, je snapt het wel. Hoewel de standaard Audi SQ5 TDI best aardig de hoek om gaat – zonder met z’n buitenspiegels over de grond te schuren. De topsnelheid van de SQ5 TDI Plus is begrensd op 250 km/u. Naar wat schetst onze verbazing: die normale SQ5 TDI is net zo snel! Ook in 5,1 naar de 100, ook op 250 begrensd. Je krijgt alleen meer pk's (en een hoger verbruik, fijn dank).
Goed, om tot die onbetamelijke snelheden en acceleratietijden te komen heb je wel een heel flinke diesel nodig: de V6 biturbo van Audi, die levert bij deze Plus-versie 340 pk en 700 Nm. 24 pk meer dan de gewone SQ5 (die 313 pk had en nu wordt opgewaardeerd naar 326 pk). Een lekker staaltje Audi-chiptuning zullen we maar zeggen. Hier zien we de Plus dan wel.
Snel dieselen heeft een prijs. Een flinke ook. Bijna een ton kost Audi’s snelste Q5-model. 96.360 euro om precies te zijn. Daar kun je dan wel bijna drie Golfjes GTI voor kopen, maar daarmee hou je de SQ5 TDI Plus dus niet bij. Wil je toch de gewone SQ5 TDI, ook geen stakker, dan maakt Audi je 88.990 euro lichter. Met deze prijzen ben je niet alleen verzekerd van een flink legere spaarpot, maar krijg je ook een unieke, vijfpersoons dieselracer. Alleen: waarom zou je deze kopen? De prijs en pk's zijn Plus en z'n interieur heeft hier en daar vast een extra glimmer, maar de prestaties zijn niet Plus. Dus lekker de normale kopen als jouw hersenen wel Plus zijn.
Meer van TopGear


Minder ruimte voor meer geld: dit is de nieuwe Audi Q5 Sportback

Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor
