
Plus betekent: erbij, meer, extra. Dus de Audi SQ5 TDI Plus betekent: een nog snellere diesel. Zou je denken. En daar heeft Audi nu een prijskaartje aangehangen. Het moment van timing is niet heel handig nu de hele wereld moord en brand schreeuwt over diesels en de eraan klevende VW-schandalen, maar dat vergeet je snel. Als je in de SQ5 TDI Plus rijdt.
Want: van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden is vrij rap en vergt al je aandacht. Want het blijft een SUV. Niet heel groot, niet heel klein, maar wel SUV. En als je daarmee een bocht door wilt, nou ja, je snapt het wel. Hoewel de standaard Audi SQ5 TDI best aardig de hoek om gaat – zonder met z’n buitenspiegels over de grond te schuren. De topsnelheid van de SQ5 TDI Plus is begrensd op 250 km/u. Naar wat schetst onze verbazing: die normale SQ5 TDI is net zo snel! Ook in 5,1 naar de 100, ook op 250 begrensd. Je krijgt alleen meer pk's (en een hoger verbruik, fijn dank).
Goed, om tot die onbetamelijke snelheden en acceleratietijden te komen heb je wel een heel flinke diesel nodig: de V6 biturbo van Audi, die levert bij deze Plus-versie 340 pk en 700 Nm. 24 pk meer dan de gewone SQ5 (die 313 pk had en nu wordt opgewaardeerd naar 326 pk). Een lekker staaltje Audi-chiptuning zullen we maar zeggen. Hier zien we de Plus dan wel.
Snel dieselen heeft een prijs. Een flinke ook. Bijna een ton kost Audi’s snelste Q5-model. 96.360 euro om precies te zijn. Daar kun je dan wel bijna drie Golfjes GTI voor kopen, maar daarmee hou je de SQ5 TDI Plus dus niet bij. Wil je toch de gewone SQ5 TDI, ook geen stakker, dan maakt Audi je 88.990 euro lichter. Met deze prijzen ben je niet alleen verzekerd van een flink legere spaarpot, maar krijg je ook een unieke, vijfpersoons dieselracer. Alleen: waarom zou je deze kopen? De prijs en pk's zijn Plus en z'n interieur heeft hier en daar vast een extra glimmer, maar de prestaties zijn niet Plus. Dus lekker de normale kopen als jouw hersenen wel Plus zijn.
Meer van TopGear


Minder ruimte voor meer geld: dit is de nieuwe Audi Q5 Sportback

Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring
